Убеждавай, вместо да манипулираш. Как да спечелите другите на ваша страна
В бизнеса и в личния си живот винаги има моменти, когато се налага да убеждавате хората да правят това, което искате, или да погледнат от вашата гледна точка.
Експертите по езикова психология твърдят, че има начини да бъдете по-убедителни, без да действате манипулативни или дразнещо.
Важното е да кажете правилните думи по правилния начин в правилното време, пише CNBC и предлага 9 от най-успешните комуникационни тактики.
1. Повече "ти", отколкото "аз"
Това е най-простата и най-ефективната стратегия.
Проучванията показват, че хората реагират добре на думата "ти".
Когато се обръщате към някого, използвайки "ти", вие персонализирате посланието си. Давате ясно да се разбере, че говорите директно с тях и вземате предвид техните индивидуални нужди, мисли и интереси.
Когато дадете на слушателя да разбере, че ви е грижа за него, той ще бъде по-отворен да ви изслуша и да се съгласи с вашите усилия за убеждаване.
2. Използвайте "вие" пред големи групи
Изкушаващо е да бъдете по-официални, когато се обръщате към група, например при произнасяне на реч или писане на имейл до списък с получатели.
Но проучванията показват, че разкрепостяването и използването на "вие" в групова обстановка е във ваша полза, защото изглежда по-непринудено.
То прави това, което казвате, да изглежда по-лично и свързано, което ще ви помогне да спечелите хората.
3. Включете себе си в картината с "ние" и "нас"
"Ние", "нас" и "нашите" са приобщаващи думи, които показват, че смятате себе си за част от екипа. Това създава усещане за единство и взаимно сътрудничество.
Когато се позиционирате като партньор на слушателите или читателите си, те ще бъдат по-възприемчиви към това, за което говорите, тъй като работите с тях, а не им проповядвате или им нареждате да направят нещо.
4. Наречете човека, с когото говорите, по име
Хората обичат да чуват собствените си имена.
Това ги кара да се чувстват така, сякаш наистина ги виждате и че са важни за вас.
Само не прекалявайте!
Ако продължавате да използвате името на човека отново и отново, накрая ще звучите неискрено и ще изтриете онези добри чувства, които първоначално сте предизвикали.
5. Повтаряйте се, но не по един и същи начин
Повтарянето на основната идея на аргументацията ви и на ключови фрази може да направи казаното от вас по-запомнящо се и да създаде усещане за убедителна познатост.
Не искате да звучите като прекъснат запис, но искате да повторите идеята или концепцията, която представяте, два или три пъти, по едва доловимо различни начини.
6. Не изреждайте статистически данни или абстрактни понятия. Направете го лично.
Проучванията показват, че хората са по-склонни да разбират, запомнят и приемат "лепкави идеи".
Така че, когато се опитвате да убедите някого да се съгласи с вашето предложение, не го излагайте просто така.
Използвайте някой конкретен пример, дори себе си, за да обясните защо това работи. Историите за хора са по-убедителни от сухите факти и цифри.
7. Използвайте "силни думи" с намерение
Силните думи предизвикват силни емоции у слушателите и читателите, понякога без дори да знаят това.
Разбира се, конкретните думи, които ще използвате, зависят от това какво се опитвате да убедите някого да направи, но някои примери включват: "доказано", "лесно" и "ново".
Често срещана практика е да ги използвате в продажбите и рекламата, но те работят и в лични или бизнес ситуации.
8. Задавайте риторични въпроси
Риторичните въпроси, които не се нуждаят от отговор, но могат да имат такъв - карат хората да се замислят.
Резултатът е, че те са по-заинтересовани от това, за което говорите, защото сте ангажирали въображението им. Освен това, неусетно се насочват към заключението, до което искате да стигнат, без да се налага да го натрапвате.
6 начина, по които умните лидери реагират на критиката
9. Обяснете идеята си със "защото"
След като сте споменали основната си теза, продължете с обяснение защо: "Имам нужда да направите това, защото..." или "Тази нова концепция ще работи за нас, защото...".
В човешката природа е заложено да реагира добре на рационални обяснения.
Така че, когато хората чуят "защото", те смятат, че сте разумни и споделяте легитимна обосновка за искането си. Това ги прави по-склонни да се съгласят с него.
Дори ако обяснението ви със "защото" не е толкова добро, хората вероятно пак ще бъдат отворени към предложението ви, защото то звучи легитимно.
В същия дух, думите и изразите, които показват "причинно-следствена аргументация", като "съответно", "следователно", "поради", "поради тази причина", "тъй като" и "следователно", могат да ви помогнат да създадете по-убедителен и ефективен аргумент.