It Bag – чантата, която се превърна в културен феномен
Тя не е просто дамски аксесоар, а символ на лукса, който всеки иска да притежава
Една лятна сутрин в началото на 40-те години, модната редакторка на Vogue Барбара Къшинг Мортимър (която по-късно ще стане известна като Бейб Пейли) слиза от такси в центъра на Манхатън.
Светската дама и бъдеща муза на Труман Капоти носи ярък тюрбан, подрънкващи гривни и отворени сандли – всичко по последни тенденции. Но това, което я отличава като моден експерт, е друго: голяма кожена чанта с шнур, направена по модела на дисагите за коне от миналия век.
Тя е дело на съпрузите Фелпс, вдъхновени от занаятите от колониалната епоха и изглежда странно за жителите на мегаполиса. Но за модните специалисти е разпознаваем и желан аксесоар. Това е It Bags – чантата с главно Ч, пише WSJ.
Днес моделът на Phelps е спомен за една отминала епоха, но "чантата" – модерна и скъпа, която придава статут на притежателката си чрез комбинация от разпознаваемост и изключителност, се превръща от дамски аксесоар в културно явление.
След като през 50-те години на миналия век Грейс Кели е снимана многократно, чантата Hermès Kelly (която марката преименува на звездата) влиза в романа на Даян Джонсън "Развод" от 1997 г. "Baguette" на Fendi служи като сюжетна точка в "Сексът и градът". Blake на Marc Jacobs се появява в "Дяволът носи Прада", а в комедията "10 неща, които мразя в теб" звезда е найлоновата торба на Prada.
Да притежаваш чанта, кръстена на теб, както Hermès прави за Джейн Бъркин, а Gucci за Джаки Кенеди, е пряк път към статута на модна икона. Модели като Алекса Чънг и Джесика Стам, които вдъхновяват чантите на Mulberry и Marc Jacobs, видяха как кариерата им рязко се изстрелва към висините на славата.
Днес чантите It Bags се продават на цени, които биха накарали Торстейн Веблен, американският икономист, създател на термина "видимо потребление", да изтръпне.
Базов модел като Alaïa Le Teckel струва 2700 долара. Чантата Margaux на The Row се продава на дребно за около 5000 долара, а 2.55 на Chanel струва 10 800 долара. Най-скъпите от всички, често на Hermès, достигат десетки хиляди долари.
По всичко изглежда, че високите разходи за живот няма да намалят търсенето на тези аксесоари. Всъщност, те дори могат да го насърчат. "Няма значение какво се случва с макроикономиката", казва Флър Робъртс, ръководител на отдел "Луксозни стоки" в Euromonitor, който следи цените. "Ще видите опашка пред Chanel" и луксозните бутици.
Чантите съществуват оттогава, откакто има неща за носене; откритата през 1991 г. мумия от медната епоха е имала собствена кожена чанта, натъпкана с инструменти. През по-голямата част от историята на модата обаче жените са пренасяли вещите си в просторни джобове, скрити под обемни поли.
Когато в края на XIX в. роклите изтъняват значително, джобовете се заменят с фини торбички с шнурчета, известни като ретикули. В тях се побира малко повече от визитни картички и носна кърпичка; когато дамите станали по-независими, чантите им станали по-големи.
Но свързването на определена чанта с висок статус е феномен на XX век.
Приблизително по времето, когато Фелпс се трудят в работилницата си на Вашингтон Скуеър, Джулиана Коен, която проектира под името Роберта ди Камерино, създава първата си дамска чанта - Bagonghi в Швейцария. Изработена от кадифе, което родната ѝ Венеция произвежда още от Средновековието, тя се полюшва ефирно върху китката на Елизабет Тейлър.
Друг участник в категорията на престижните чанти е моделът Bamboo на Gucci от 1947 г., който се отличава с това, че е предпочитан модел както от Ингрид Бергман, така и от Хари Стайлс.
Истинската чанта "It" обаче датира от края на 90-те години и от две събития, които преобърнаха модната индустрия.
Първо, телевизионни продукции като Fashion Television и House of Style все повече преплитат модата с популярната култура. Второ, непринуденият начин на живот намали търсенето на официални ежедневни облекла, което принуди марките да измислят алтернативни източници на приходи.
Чантите, които са по-скромни в ценово отношение, се превърнаха в спасителен продукт на индустрията.
В края на 90-те и началото на 2000 г. дебютираха толкова много хитови чанти в масовата мода, че дефилетата приличаха на въртележки за багаж.
Chanel 2.55 (наречена на оригиналния си дебют през февруари 1955 г.), Chloé Paddington и Dior Saddle имаха своя сезон на слава, както и артистичните колаборации на Louis Vuitton, включително чанти с аниме отпечатъци на Такаши Мураками и покрити с графити на Стивън Спроус.
През 2010 г. потокът от It Bags се забави, но в модата нищо не е приключило - Saddle и Baguette бяха пуснати отново на пазара, за да се възползват от носталгията по Y2K.
Сред актуалните It Bags са Puzzle на Loewe, носена от Дженифър Лорънс, и Elena на Khaite, любима на модела София Ричи. Според Либи Пейдж, пазарен директор на Net-a-Porter, преиздаването на чантата City на Balenciaga е развълнувало особено много купувачите.
За да привлече днешния зает потребител, Пейдж казва, че чантата It трябва да отговаря на няколко критерия.
"Нашият клиент иска чанта за 24 часа, в която да може да носи за всичко през деня си. Тя трябва да е разпознаваема, защото е част от инвестиция. Но трябва и да е практична."
Следващата чанта It? Може би Bottega Veneta Andiamo от гладка телешка кожа, която ще се появи през септември.
А ако хипотетичният купувач размисли? Спокойно. It Bags обикновено запазват от 70% до 90% от стойността си. Така че, наистина са добра инвестиция.