Фининфлуенсърите познаха за ралито на AI акции. Но къде е уловката
Експертите предупреждават, че съвпадащ резултат за един период не води до окончателно заключение за предсказуемост в дългосрочен план на целия пазар
Инвестирането в акции е сложна задача, изискваща специализирани насоки.
Откъде може да се получи такъв съвет?
Някои се опитват да направят собствено проучване, като преглеждат множество финансови показатели, за да идентифицират потенциални победители на пазара, докато други използват услугите на консултанти с дългогодишен опит.
Има дори такива, които се ориентират по астрологични събития, но в последно време най-младите представители на инвеститорските среди се обръщат към социалните медии, скролвайки фийдовете си в търсене на полезна информация от „финфлуенсъри“ как могат да забогатеят по-бързо. Ето защо тяхната популярност нараства със скоростни темпове и дори може да измести тази на традиционните инвестиционни консултанти, пише CNBC.
Резултати
Макар че идеята да се инвестира въз основа на съвет от някой от Tiktok изглежда рискована - може би не толкова, колкото инвестирането въз основа на астрологични знаци, тези „финфлуенсъри“ имат дсолидни постижения през първата половина на 2024 г.
Инвестиционната тема в този период беше доминирана от прекомерното съсредоточаване върху технологичната индустрия, особено върху акции, част от веригата за създаване на стойност на изкуствения интелект.
Платформата за брокерски услуги BestBrokers анализира 20-те най-гледани видеоклипа в TikTok от миналата година препоръчващи акции, които потенциално биха могли да нараснат през 2024 г. След това екипът проследява цените на препоръчаните акции от деня, в който са публикувани клиповете, до 21 юни 2024 г. и изчислява възвръщаемостта на инвестиция от 1000 долара във всяка акция или ETF, препоръчана във видеото.
„Нашите констатации показват, че над 64% от общо 87-те прогнози за акции в тези видеоклипове са се оказали точни, включително забележителните ръстове на акциите на AI като Nvidia и Qualcomm“, се казва в доклада на BestBrokers от юли. Около 36% от препоръките са довели до загуби.
В доклада се казва, че повечето от инфлуенсърите са препоръчали да се изберат стабилни акции като Google, Nvidia и Amazon, нещо, което традиционните експерти по парични въпроси също съветват търсещите по-малко рискови инвестиции.
Най-голямата печалба, която един инвеститор би могъл да генерира от акция, е била Nvidia, която е нараснала с 63,08% в разглеждания период. Инвестиция от 1000 долара в акциите би нараснала до значителните 1630,79 долара.
От друга страна, инвестиция от 1000 долара в най-зле представилата се акция - регистрираната в Ню Йорк биотехнологична компания Ginkgo Bioworks Holdings, би довела до загуба от 74,74%.
Ами ако някой потребител реши да намали риска, като не залага на една компания, а диверсифицира, купувайки всички акции, препоръчани в едно видео?
Ако инвестира 1 000 долара във всяка акция, препоръчана в единственото видео, в което са направени най-много правилни залози, печалбата му ще възлезе на 4 860 долара.
Това обаче би изисквало първоначална инвестиция от 23 000 долара в 23 различни акции, някои от които печеливши, други не толкова, допълват авторите на анализа. От друга страна, влагането на пари във всички акции, препоръчани във видеоклипа, в който има най-много грешни залози, би довело до загуба от 1 517 долара.
Рискове
Като се има предвид гореспоменатият опит, дали следването на съвети от фининфлуенсъри, може да е надежден метод за увеличаване на богатството ви?
Експертите, с които CNBC разговаря, не смятат, че „финфлуенсърите“ са надеждна алтернатива на професионалните анализатори и брокери.
Джералд Уонг, основател и главен изпълнителен директор на сингапурската платформа за инвестиционно консултиране Beansprout, смята, че не е справедливо да се заключи, че на тези „финфлуенсъри“ може да се има доверие, само защото много от техните прогнози за акции са били точни за кратък период от време. Той допълва, че по-широкият американски фондов пазар се е представил добре през периода на проучването.
Точността на техните прогнози е „лъжлива“, каза Джереми Тан, главен изпълнителен директор на компанията за управление на активи и богатство Tiger Fund Management.
„Освен това съвпадащ резултат за един период не води до окончателно заключение за предсказуемост в дългосрочен план.“
Джианг Джан, ръководител на отдел „Акции“ във First Plus Asset Management, заяви, че тъй като инфлуенсърите са до голяма степен нерегулирани и с неизвестни пълномощия, тяхната обективност може да е съмнителна.
Възможно е компаниите да им плащат, за да рекламират тези акции, или пък да използват „front-running“ - да препоръчват акции, които притежават, на други хора с цел да повишат цените им, а след това да получат пари, смята Джан.
Мотивите на тези „финфлуенсъри“ могат да бъдат в противоречие с интересите на тези, които търсят съвети в социалните мрежи.
„Препоръките или мненията, които се намират онлайн, често биха могли да бъдат пристрастни, непроверени и предоставени от лица, които не са професионално сертифицирани или регулирани. Много често не се предоставя достатъчно информация, за да може да бъде идентифицирана независимостта на такива препоръки“, допълва Тан.
Обучение
Въпреки предупрежденията да не се приемат инвестиционни съвети от „финфлуенсъри“, експертите са съгласни, че създателите на съдържание в социалните медии, особено в Tiktok, помагат за разпространението на финансова грамотност сред по-младите инвеститори.
Уонг от Beansprout, който е работил в Credit Suisse в продължение на 13 години, преди да основе платформата за инвестиционно консултиране, смята, че инвеститорите от поколението Z имат „силно желание“ да научат повече за инвестирането чрез самостоятелни средства в сравнение с консултациите с финансов плановик или съветник.
В проучване, проведено от Beansprout, повече от половината от анкетираните казват, че не са уверени в инвестиционните решения, които са взели, което е сигнал за недостиг на възможности за консултиране.
„Смятаме, че това отразява как достъпът до експертни инвестиционни съвети не е наваксал с разпространението на платформи и продукти на пазара“, казва Уонг.
Според Емелия Тан, директор на отдел „Изследвания и финансова грамотност“ в Сингапурската борса, инфлуенсърите биха могли да преодолеят тази празнина с препоръки, които са лесни за възприемане и усвояване от инвеститорите на дребно. Тя не смята, че „финфлуенсърите“ и професионалните консултанти трябва да се разглеждат като взаимно изключващи се начини за получаване на инвестиционно ноу-хау.
Инфлуенсърите могат да бъдат отправна точка за инвеститорите, за да се запознаят с основите на инвестирането и управлението на благосъстоянието, но те трябва да търсят професионални финансови съвети от утвърдени и регулирани институции, като се има предвид по-добрата защита, предлагана от тях, допълва Джан.