Десетте компании с най-лошо управление в САЩ
В средата на годината, след като вече са ясни и резултатите за първото тримесечие в корпоративна Америка, електронното издание 24/7 Wall St по традиция издава класацията си на най-зле управляваните големи компании в САЩ.
Анализът се базира основно на пет неща: 1)движението на цената на акциите за период от една година и от пет години, 2) позицията на компанията на сегмента, на който оперира в момента и преди пет години, 3) дали мениджмънтът е вземал критични решения, които са се оказали вредни за компанията, 4) дали компанията е изгубила от позицията си на пазара за сметка на конкуренти 5) дали ръководството е намерило грешки в дейността и политиката на компанията и дали е взело бързи мерки за да се справи с тях.
Ето и десетте най-зле ръководени големи компании, според изданието:
1. Sun Microsystems. Акциите на компанията вървят надолу от няколко години насам. Имаше период на леко покачване когато Джонатан Шварц стана изпълнителен директор, но този ход не оправда очакванията. Sun направи няколко доста скъпи придобивания като това на MySQL и на StorageTek. Приходите, обаче си стоят на едно равнище, а финансовите резултати варират между нищожна печалба и малка загуба.
Компанията промени борсовия си код и заложи на PR кампания, но каквото и да прави резултатът е загуба на пазарна позиция. За последната година акциите са поевтинели с 40% и и изглежда, че IBM и Dell вече почти напълно са я изхвърлили от играта.
2. Sears Holdings. Акциите са спаднали с 55% за последните 12 месеца. От Moody's коментираха, че компанията просто не може да се справи с конкуренцията на Wal-Mart и Target, които предлагат постоянно ниски цени. От агенцията критикуваха Sears и за това, че използва по-голямата част от свободните си средства за обратно изкупуване на акции, а смяната на изпълнителния директор наскоро не е нищо повече от замазване на очите.
3. Boston Scientific. Производителят на медицинска техника прави грешка след грешка, като една от най-фрапиращите според анализаторите е придобиването на Guidant през 2006 г на цена 27 млрд долара. Guidant имаше проблеми с връщане на стоки и не след дълго от самата компания признаха пред сп. "Форчън", че не правят никакви пари. Какво направи Boston Scientific за са се справи с проблема? Нищо.
Освен това, медицински изследвания показаха, че продуктите на компанията не са толкова дроби и толкова незаменими, колкото се смяташе. Johnson & Johnson, Abbott, и Medtronic навлязоха на пазара и стана още по-зле. В момента компанията има дългове от 7.3 млрд долара, които трябва да изплати или да бъде продадена на части. Преди сделките за придобиванията, акциите се търгуваха на 40 долара, а този месец са на около 14 долара.
4. Starbucks. Проблемите започнаха през 2007 г и продължиха, докато основателят Хауърд Шулц не се върна на поста изпълнителен директор, но може би вече е късно, коментират анализаторите. Тази една година колебания на Шулц му коства много. Преди време той се хвалеше, че Starbucks ще имат 40 000 заведения в цял свят – днес компанията едва успява да се справи с „прекалено многото“ си обекта в САЩ. В момента Starbucks е продавач на прекалено скъпа стока във време на инфлация, в което все повече хора си купуват кафето от Макдоналдс. Акциите са спаднали от 40 на 18 долара.
5. Sprint. Мобилният оператор е абониран за всички класации за лошо обслужване на клиенти в САЩ. Мениджмънта не прави нищо съществено по въпроса и AT&T и Verizon Wireless отмъкнаха повечето им клиенти. Преди две години акциите бяха на около 26 долара, а този месец се търгуват на 8 долара и то в най-добри случай.
6. Circuit City. В периода 2003 – 2006 магазините на Circuit City бяха много пред конкурентите си Best Buy и Wal-Mart. За 2005 и 2006 г. печалбата на компанията имаше значителен ръст.
Последните две години обаче бяха пълен кошмар. На пазара, където оперира компанията (този на компютри, камери, плейъри и др.), цените са почти едни и същи във всички магазини за електроника. За това е важно какво ще направи мениджмънта, за да привлича клиентите точно в техния магазин, а явно мениджърите на Circuit City не са направили достатъчно. През 2006 акциите се търгуваха за около 30 долара, а тази седмица за около 4 долара в най-добрия случай.
7. Motorola . През 2003 г приходите на компанията бяха в размер на 27.1 млрд. долара, а печалбата на малко над 1 млрд .долара. През 2005 г приходите достигнаха до 36.8 млрд. долара, а печалбата 4.7 млрд. долара. Хендсетът Razr имаше 22% пазарен дял в света.
Motorola има три направления, като производството на хендсет устройства е най-голямо. Но компанията така и не диверсифицира. Мениджърите заложиха на грешната стратегия да разчитат само на един добър продукт завинаги. С годините Razr поостаря, конкурентните компании разработиха подобни продукти и дори по-добри. В края на 2006 г. акциите се търгуваха на 26 долара, а този месец на около 9 долара.
8. AMD. През 2003 производителят на чипове имаше много силна позиция спрямо по-големия си конкурент Интел. Приходите се вдигнаха от 3.5 млрд. до 5 млрд. долара през 2004 г. Докато през 2003 г компанията бе на загуба, то през 2004 финансовият резултат бе положителен, в размер на 222 млн. долара. И тогава AMD направи две големи грешки.
През юли 2006 г компанията придоби ATI за 5.4 млрд. долара, като натрупа огромен дълг в процеса на сделката. Мениджърите започнаха да говорят за достигане на глобален пазарен дял от 40%, в момент когато имаха едва 25%. Тогава Интел намалиха цените си и AMD пострадаха много. Компанията трябваше да води ценова война с по-голям съперник, а за капак на всичко се оказа, че не успява да поддържа нивото на техническо качество на продуктите. Всяка една от тези грешки би могла да съсипе една фирма. Резултатът от комбинацията доведе до спад в цените на акциите от 40 долара (преди 3 години) до 5.31 долара тази седмица (52-седмичен минимум).
9. AIG. В продължение на две десетилетия AIG бе водещата застрахователна компания в света. Приходите се покачиха от 81.3 млрд долара през 2003 г до 108.9 млрд долара през 2005 г. Тогава започнаха проблемите – прокурор Ерик Шулц обвини изп директор Ханк Грийнбърг, че някои сделки с презастрахователи са нагласени с цел по-голяма печалба за компанията и през 2005 г Грийнбърг напусна основаната от него компания. През 2005 и 2006 AIG направи някои лоши инвестиции. За по-голямата част от тях отговорност носи Мартин Съливан, който е обучен от самия Грийнбърг. Анализаторите все още спорят дали стратегиите на Грийнбърг, които са били следвани и другите мениджъри в компанията не са били прекалено рискови. За последното тримесечие AIG отписа активи в размер на 9.1 млрд долара. И това не е всичко - компанията е разследвана за завишаване на финансовите си резултати. Бордът на директорите реши да замени Съливан с Робърт Уилъмстад, което според анализаторите е най-лошият избор на изп директор в корпоративна Америка. Равносметката е че акциите са спаднали от 73 на 32 долара за една година!
10. Pfizer. През 2005 оперативната печалба е възлизала на 14 млрд долара, а за последното тримесечие цифрата е спаднала до 8.8 млрд долара. Според едни анализатори причината е конкуренцията, а според други лошото управление и факта, че компанията не е разработила нови лекарства, с които да компенсира за тези, които губят пазарен дял. В такива моменти, една компания би трябвало да намали разходите си, коментират анализатори от Уол Стрийт, но Pfizer изглежда бе предприема такива действия. Наскоро от Goldman Sachs намалиха рейтинга на компанията, заради проблемите с продуктите Chantix и Sutent. Оказа се, че Pfizer има проблем със сигурността на някои медикаменти.