ОББ: Анализът на Елана Трейдинг за ЖП Инфраструктура е грешен
"Във връзка с разпространен Анализ и оценка на “Железопътна Инфраструктура – Холдингово Дружество” АД от ИП “Елана Трейдинг” АД, бихме искали да обърнем внимание върху следните най-очевидни грешки, които според нас оказват силно негативно влияние върху оценката на компанията", съобщават за Профит.бг от ОББ, водещ мениджър на публичното предлагане.
"Оценката е базирана на погрешно използвани изходни данни и изчисления, въпреки твърденията, че са използвани прогнозите на емитента", считат от ОББ. Това се отнася преди всичко до разпределението на инвестициите в прогнозния период и по-точно, концентрирането на инвестициите изключително в първите 3 години, като общият им размер за този период надхвърля прогнозираните от емитента инвестиции с над 46 млн. лв.
Също така според банковите анализатори, неправилно е изчислена нуждата от допълнителен оборотен капитал, особено през 2008 г., която надхвърля реално прогнозираните от Емитента нужди с над 12 милиона и не съответства на прогнозираните от емитента промени в оборотния капитал.
Резултатът само от тези две грешки са отрицателните парични потоци за първите 2 години от прогнозния период, участващи в оценката на компанията и заемащ огромен дял в от нея.
"Не е ясно също така защо е използван номинален дългосрочен растеж от 2.5%, което би означавало дългосрочен отрицателен реален растеж на икономиката и на отрасъла като цяло. Това е абсурдно предвиждане, което не се базира на каквито и да е достоверни източници и прогнози", коментират още от ОББ. Ниският дългосрочен растеж оказва силно отрицателно влияние на оценката на компанията като цяло.
Само за сравнение, използваният при оценката на компанията дългосрочен растеж след прогнозния период възлиза на 6%, което по-точно съответства на правителствените прогнози за реален ръст на икономиката.
Като се имат пред вид коректните данни номинален ръст от 6%, цена на капитала от 12%, оценката на акция на “Железопътна Инфраструктура – Холдингово Дружество” АД възлиза на 7.85 лв.
"Отделно от това, не е коректно да се изготвя оценка на компанията, на основата на един единствен метод, който е силно чувствителен към прогнозите за растеж и дисконтираща норма, както се вижда от приложената в Анализа таблица за чувствителността", считат от ОББ.
Минималната емисионна стойност от 5 лв., посочена в Проспекта, е определена на база на използване на множество методи и подходи, базирани както на прогнозите на компанията, така и на собствени оценки за развитието на икономиката, отрасъла и дружеството.
Анализът на Елана Трейдинг показва резултат от дисконтиране на паричния поток от 2.74 лв. на акция (WACC 12%, Growth Rate 2.5%). От компанията коментираха, че всеки анализатор преценява какви изходни данни да използва, а в крайна сметка пазара ще оцени стойността на самата акция.
Както се посочва в анализа, допълниха от посредника, не може да се определи ценова цел, тъй като историческото представяне не е достатъчно за оценка на компанията.
Предоставен e и анализ на чувствителността за растеж между 1.5% и 3.5% и среднопретеглена цена на капитала между 10% и 14%. При тези комбинации дисконтирането на паричните потоци показва ценови рейндж между 1.74 и 4.63 лв.
Нека припомним, че поръчки за Железопътна Инфраструктура Холдингово Дружество се приемаха от 25 юни до днес, 27 юни. Meтодът на подписката ще е book- building, като минималната цена ще е 5 лв.
На инвеститорите са бъдат предложени до 5.583 млн. акции, или 10% от настоящия капитал, който е в размер на 55.834 млн. лв. При успешно записване капиталът ще нарасне на 61.4 млн. лв., а набраните средства ще са минимум 27.917 млн. лв.
Разпределението на акциите ще е ясно на 30 юни, а плащането ще се осъществи от 1 до 3 юли. Очаква се търговията с акциите на компанията да стартира около средата на август 2008 г.