Първите месеци от 2009 г. ще бъдат по-благоприятни от очакваното за онлайн рекламния пазар, твърдят рекламисти и представители на рекламни мрежи пред американското интернет издание „Медиа уийк". Експертите отчитат, че развитието на бизнеса се е забавило през януари и това води до по-трудно определяне на цените за реклама. Но като цяло планираното тримесечие, в което компаниите са предпазливи и силно съкращават рекламните си бюджети, едва ли ще се състои, твърдят рекламистите.

Бизнесът планира краткосрочно

„Бях от хората, които смятаха, че началото на 2009 г. ще е катастрофално за онлайн рекламата, но засега не е така", коментира Джим Спанфелер, президент и главен изпълнителен директор на сайта Forbes.com. Според него бизнесът се развива бавно, но все пак всичко е наред.

„Клиентите, с които работим продължават да харчат за реклама", потвърди и Дейвид Ритънхаус, медиа директор на Neo@Ogilvy - дигиталното подразделение на OgilvyOne Worldwide. „Различното в сравнение с миналата година е, че тогава знаехме по-добре какво ще се случи през предстоящите месеци. Сега повечето марки не могат да планират разходите си дългосрочно", добави той.

Спад на цените в края на 2008 г.

Засега трудности в дейността си срещат посредниците между рекламодателите и интернет сайтовете - рекламните мрежи. Миналата седмица eMarketer цитира скорошен доклад, публикуван от PubMatic (компания, която свързва издатели с рекламни мрежи). Според данните цените за реклама в малки, средни и големи сайтове са спаднали през третото тримесечие на 2008 г. съответно с 52%, 23% и 54% в сравнение с предходната 2007 г. Докладът сочи още, че средната цена за 1000 импресии за дисплей реклами в интернет е паднала до 26 цента. Според генералния мениджър на PubMatic Раджийв Гоел, тази тенденция ще продължава.

Много от рекламните мрежи често поставят под въпрос методологията и данните на PubMatic. В случая обаче и Microsoft Rapt, която също се занимава с мениджмънт на онлайн рекламно пространство, подкрепя цитираната тенденцията. Генералният мениджър на фирмата Том Чавез, коментира, че цените за остатъчно рекламно пространство (с каквото се занимават повечето мрежи) са спаднали с 30%, докато цените за централни реклами са намалели с 10%.

Приходи в онлайн видеорекламата

Въпреки отрицателните тенденции в цените за реклама директори на рекламни мрежи подкрепят позицията на Спанфелер от Forbes.com. „Много по-обещаващо е в сравнение с прогнозите", смята Джон Ардис, вицепрезидент на ValueClick.

Майкъл Касиди, изпълнителен директор на Undertone Networks, сподели, че повечето клиенти са агресивни в преговорите за цените, но той не е забелязал голям спад. Според Касиди спад на цените през последното тримесечие на 2008 г. са преживели мрежите, които разчитат единствено на лоукост реклами. Той обясни още, че е нормално през януари продажбите да са по-слаби. „Беше същото и през 2008 г., и 2007 г. Не е по-зле от обикновено", добави той.

Един от сегментите в света на рекламните мрежи, който устоява на икономическите условия са онлайн клиповете. Джейсън Гликман - главен изпълнителен директор на онлайн видеомрежата Tremor Media, твърди, че телевизиите инвестират много в реклама чрез неговата компания и че очаква първото тримесечие на 2009 г. да е много доходно.

Източник: в. Класа