В настоящите тежки времена компаниите не се скъпят да отделят средства за „невромаркетинг", който, по различни нетрадиционни начини, да ви кара да си купувате неща, които не сте сигурни, че искате да си купите.

1. По-големи колички

Първият отговор за това как да си купувате повече е дошъл с прозрението от страна на големите вериги магазини на очевидното - дайте по-големи колички. Хипермаркетите са изследвали, че по-големите колички за пазаруване са довели до повече разходи с около 30%. Това се казва инвестиция с добра възвръщаемост.

Противодействие - купувайте само това, което можете да носите на ръка (не говорим за багажник на миниван).

2. Промоции на гладно

Не е съвпадение, че хората са склонни да пазаруват повече преди вечеря или обяд, когато са гладни. Това важи не само за храна. Повече компютри, видео и друга потребителска електроника се пазаруват, когато потребителите са гладни. Изследвания сочат, че когато хората са гладни, те са с 200% по-чувствителни към звук и миризма, които ги стимулират.

Противодействие - не пазарувайте и не гледайте реклами на гладно.

3. Звуково въздействие

В магазините вече се подбира специално и музикалният фон, след като специалисти са доказали, че музиката може да оказва въздействие върху потребителските действия. Изследване във винен магазин, например, сочи, че потребителите купуват много повече италиански вина, когато музикалният фон е италианска музика и френски при френска музика. Запитани каква музика е вървяла, докато са пазарували, малко хора успяват да отговорят.

Противодействие - обръщайте повече внимание и на обграждащите ви звуци.

4. Ухайни стимули

Въздействието на тези методи е познат много отдавна. Сигурно на всички ви се е случвало да минете покрай щанда за хлебни изделия и да си купите куп такива, които ви е ясно, че няма как да изядете, докато са топли и така ухайни. Уханието е изключително силен стимулатор на мозъчни вълни, които ви карат да си купите пиле при положение, че само преди половин час сте преяли. Тук могат да се добавят и техниките съчетаване на миризми с живото приготвяне на храната.

Противодействие - носете щипки за нос (в рамките на шегата, разбира се).

5. Срамежливи потребители, които пробват даден продукт

Все по-често в хипермаркетите се среща пробата на продукт. Обикновено симпатични млади момчета или момичета ви подканят да пробвате даден продукт. Тук се залага на имиджа и на „честта". Разбира се, много от вас няма да искат да изглеждат поредните нахалници, които си вземат, за да се нахранят. За да ви се припомни това, след като сте си взели, обикновено ви питат харесва ли ви, а като отговорите любезно „да", ви припомнят колко евтино получавате продукта в момента. Няма как да не си купите, дори и да е мюсли за деца.

Противодействие - ако знаете, че не можете да отказвате, просто не пробвайте.

6. Експлоатиране на марката

Създаването на лоялност към марката е изключително трудно, особено във време, когато хората се интересуват в по-голяма степен от цената. Възможно е маркетинговите усилия да бъдат насочени в друга посока - на комбиниране на усилията с други неконкурентни марки, като например - купувате безалкохолно и получавате чипс.

Противодействие - сравнете сумата, която бихте платили за двата продукта, с тази на промоцията, за да се уверите, че наистина получавате безплатен продукт, а не си го плащате.