Ивайло Груев: Какво е пазарен сентимент?
В статията „Бичи пазар ли е това" публикувана на 11 май, един мой коментар предизвика недоумение у някои читатели. Поради тази причина ще е полезно да дам по-подробно обяснение какво представлява общественият сентимент и как той влияе върху хода на финансовите пазари.
За всеки човек, който търси в борсовата търговия само конвенционална логика, остава неразбираемо защо силно бичите настроения на инвеститорите всъщност предлагат меча перспектива, както и обратно. Крайният песимизъм в действителност има бичи последствия. Например в края на миналата седмица индикаторът (dаily sentiment index) за индекса S&P500 достигна 85% бикове.
Казано с други думи този висок процент от инвеститорите са били на мнение, че индексите ще покачват. Защо в такъв случай да не очакваме възход, а напротив да се готвим за корективен спад. Важно е да се разбере, че този специфичен индикатор отчита обтегнатостта на пазара в краткосрочен план и това негово изражение не предлага директен сигнал за възобновяване на мечия тренд, а само временна корекция надолу.
По-съществената информация, която получаваме от този показател, е фактът, че за кратко време от началото на март, когато само 2% от инвеститорите бяха бикове, днес вече огромна част от тях са оптимисти.
На пръв поглед перспективата изглежда блестяща, но ето истинската картина, която стои зад тези проценти. Когато един сентимент индикатор показва висока стойност, той носи информация не за това, че участниците са склонни да купуват, а защото вече са купили.
Следователно техните пари вече са изхарчени. Ако те разполагат със средства, това означава, че те все още не са ги вложили и следователно не могат да се нарекат бикове, след като нямат куража да купят.
Статистиката показва, че именно когато сентимент индикаторите предлагат екстремни стойности, това означава, че сме близо до дъно или връх, а не че предстои движение в същата посока.
Например, когато в края на месец февруари ние вълновите анализатори очаквахме да започне продължителен възход, една от причините беше рекордно малкия процент на биковете към онзи момент. Това ниско изражение на daily sentiment index показваше, че всеки, който е искал да продаде, вече го е направил. Следователно дори и да е нямало силно търсене на акции към онзи момент, продавачите са били токова малко, че са били неспособни да продължат да натискат цената надолу.
Именно склонността на хората да проектират старите трендове и да се оставят в плен на инерционното мислене ги прави неспособни да купуват около дъно и да продават около върха. Такова умение може да бъде придобито, само ако се положат усилия за усвояване на правилата, на които се подчинява трендът. Техническият анализ и вълновата теория са именно методите, които позволяват най-рано да се ориентираме в пазарните тенденции поради това, че те най-добре интерпретират настроенията на участниците в борсовата търговия.
Още от Ивайло Груев (www.home-traders.eu)
Бичи пазар ли е това?
Очаквате ли добри новини?
Защо никой не ни предупреди за започващата дефлация?