Поскъпването на петрола, а от там и на бензина, прави въпросът относно това какво гориво да използваме много актуален.

И ако доскоро въпросът за инвестиране в скъпа газова или метанова уредба не беше толкова на дневен ред, днес той е по-актуален от всякога.

Причината - петролът регистрира рекордно повишение през май. За месеца цената на черното злато записа най-голямото си месечно повишение от десетилетие, добавяйки 30% към стойността си. В същото време, от началото на годината до момента повишението му възлиза на над 50%.

Разбира се, Лукойл не изпуска възможността да повишава успоредно и цената на бензина. А както всички знаем, бензинът лесно поскъпва и трудно пада.

На всички шофьори им прави впечатление, че при нива на петрола от около 100 долара и 70 долара за барел, цената на бензина е еднаква.

Не са много положителни и перспективите за бъдеще. С постепенното излизане от кризата, за което все повече се говори, едва ли отново ще видим нива на петрола от 35 долара за барел. По-скоро, ако не с повишение, то в средносрочен аспект, петролът ще се търгува на текущите си нива. Това се превежда като „Свиквайте с цена на бензина около 2 лева за литър".

От друга страна, нарасналата конкуренция на пазара ни доведе до това да станем свидетели на значително поевтиняване на газовите и метановите уредби. В съчетание с все по-усиленото изграждане на метано и газо-станции това накланя везните в полза на алтернативните горива.

Трябва да споменем, че дизеловото гориво се търгува на нива все по-близки до бензина, а по-ниската разходна норма на ползващите това гориво е сред малкото предимства за собствениците на подобни автомобили. Недостатъкът е, че от него трудно (да не казваме почти невъзможно), се преминава към алтернативите, като газ и метан.

Какво е метанът и какви са предимствата му?

Метанът е природен газ, чиято цена не се влияе от цената на петрола, защото не е негово производно. В момента се използват около 15% от откритите залежи на природен газ, като те са достатъчни за над 100 години, при ръст на автомобилите с метанови уредби от порядъка на 20% на година.

В много европейски страни се насърчава използването на метан с данъчни облекчения, което се очаква да е все по-видна политика и у нас.

В България значително се повишава броят на автомобилите ползващи това гориво. За една година превозните средства на компресиран природен газ (CNG) у нас са се увеличили с 33% и вече надхвърлят 60 000 автомобила.

Така страната ни остава в челото на класацията на държавите в Европа по процент на автомобилите на природен газ.

Броят на газокомпресорните станции, където може да се зарежда синьо гориво, също нарасна - те вече са 77. Освен че е най-екологичното от широко разпространените горива, след 1-ви юли 2009 година, природният газ ще продължи да бъде и най-изгодното гориво.

Очаква се поевтиняване на суровината с 217.13 лева за 1000 кубически метра от началото на третото тримесечие. От Българската асоциация „Автомобили на природен газ" прогнозират спад между 15 - 20% в цената на CNG за крайните потребители. Очаква се шофьорите да купуват горивото за 1 - 1.1 лева за един килограм.

Така стокилометров пробег на автомобил с уредба за компресиран природен газ ще струва средно 7 лева, в зависимост от мощността на превозното средство. За сравнение: същото разстояние, изминато на дизел, струва средно 13.1 лева, на бензин А 95 - 16.4 лева, а на пропан-бутан - 11 лева.

Проста сметка показва, че при цена на метановата уредба от, да кажем, 1500-2000 лева, тя се изплаща от разликата в цената на бензина за между 20 и 25 хил. километра, което може да е в рамките на от шест месеца (при по-голям пробег) до година.

Пробег от 100 000 километра, всъщност не само ви връща инвестицията но и ви спестява близо 5-6 хил. лева на година, което си е една добра сума. В случай, че автомобилът ви издържи 200 000 км. шофиране, то вие си изкарвате една добра вноска за нов такъв.

Разбира се, метанът има и някои недостатъци. И ако е трудно да се докаже митичното по-бързо изхабяване на двигателя (особено с ползването на модерна уредба), то един от основните недостатъци е по-малкият пробег, който се прави с едно зареждане на уредбата.

Слабото разпространение на метаностанциите пък е сериозен проблем, пред който са изправени шофьорите. Намалената мощност при монтиране на метанова уредба, също може да възпре някои от любителите на по-високите скорости.

Друг недостатък е, че при покупка на нов автомобил на лизинг, много от лизингодателите не разрешават монтиране на такава уредба до изтичане на лизинговия срок. Тук има известни възможности, като някои марки вече продават модели с фабрично вградени метанови уредби. Макар и по-скъпи от обикновените модели, инвестицията определено си струва.