Д. Христова: Отчитаме голям интерес към късите продажби
Играта на БенчМарк Финанс - BenchMark BG Racing (конкурс за инвеститорите на БФБ) приключи в края на юни. Състезанието се проведе в периода от 7 юни до 30 юни2010 г., като регистриралите се за конкурса бяха 277 участници.
Както знаем, реалните инвеститори на БФБ не бяха много активни в търговията. Интересно би било обаче да разберем какво се случи в BenchMark BG Racing през същия месец? За паралела между играта и реалната търговия, за развитието на пазара до края на годината и по много други въпроси разговаряме с Деница Христова, изп. директор на БенчМарк Финанс.
Г-жо Христова, реалната търговия на БФБ през юни не бе много активна. Какво обаче се случи в конкурса на БенчМарк Финанс - BenchMark BG Racing през този месец?
За периода на BenchMark BG Racing, 277-те регистрирани участници реализираха оборот, равняващ се на цели 40% от реалния борсов. 49% от този оборот бе реализиран от специално въведените за конкурса продажби на късо.
Каква бе основната разлика между търговията в BG Racing и тази на БФБ?
Основната разлика бе възможността на участниците в конкурса да използват свободно къси продажби чрез професионалната платформа BenchMark BG Trader. Почти всички търгували участници изпробваха в реално време и използваха новата функционалност.
Друга разлика, въведена поради ниската ликвидност на някои акции, бяха 17-те дружества, с които можеше да се сключват сделки в конкурса. Също така, търговията бе изцяло виртуална, като без да поемат абсолютно никакъв риск участниците можеха само да спечелят.
Каква доходност постигна победителят в играта?
Участникът, класирал се на първо място постигна доходност от около 22%. Това е значителен резултат, имайки предвид, че в конкурса нямаше усилване чрез заемни средства.
Възможно ли бе да се постигне този резултат при съществуващите условия за реална търговия на БФБ?
Защо не. Разбира се, трябва да се отчете и че в конкурса имаше възможност за свободна търговия на късо без никакви условия и усложнения, което на този етап не е приложимо в реалната търговия. Именно тя спомогна за краткия период на конкурса (3 седмици) да се реализира тази доходност.
Сега, когато играта приключи, може ли да споделите някои от изводите, които направихте от действията и поведението на играчите в BG Racing?
Отчитаме значителния интерес към късите позиции. След проучване, което проведохме сред участниците в конкурса мнозинството са на мнение, че успешното въвеждане на късите продажби в реалната търговия ще доведе до увеличаване на цялостната ликвидност на пазара. Общото впечатление на участниците от платформата също бе изключително положително.
Какви инструменти може да предложи БФБ за подобряване на ликвидността на пазара?
Дълго коментираните къси продажби и маржин покупки са вариант, както и евентуална приватизация на част от държавния дял в енергийните дружества. Основната идея е да се повиши атрактивността на българската борса, с което да се привлече вниманието и на чуждите инвеститори.
Възможно ли е посредник да разработи подобен инструмент и да го приложи за търговия на борсата?
Ако става въпрос за маржин покупки и къси продажби е възможно, но ефективността на подобни инструменти би била по-висока при едно централизирано управление за целия пазар, каквото може да се постигне чрез клирингова къща.
Какви са очакванията Ви за пазара до края на 2010 година?
Надявам се да се повишат обемите, защото докато не се повишат, реализираните движения в цените не отразяват реално нагласите на инвеститорите. Смятам, че при бъдещо позитивно движение, обемите ще нараснат.
Днес на БФБ търгуват едва 3 - 4 000 души. Как може да се популяризира търговията сред населението?
За конкретни действия за популяризирането на пазара не мога да коментирам. Ако сравняваме с развитите държави, нашият пазар има потенциал за бъдеще. Ние използваме момента на затишие, за да доразвием и подобрим предлаганите продукти и услуги, с което нашите клиенти да получат още конкурентни предимства.