Очакват с 26% по-малко инвестиции в промишлеността през '10
Инвестиционната бизнес анкета на НСИ, проведена сред промишлените предприятия през втората половина на октомври 2010 г., показва, че промишлените предприемачи очакват през настоящата година направените инвестиции да бъдат с 26.4% по-малко в сравнение с предходната 2009 година.
Според продуктовата ориентация на производството най-голям дял в очакваните инвестиции през 2010 г. формират енергетичните и свързаните с водата отрасли (52.3%), следвани от отраслите, произвеждащи стоки за междинно потребление (26.3%), и отраслите, произвеждащи хранителни продукти и напитки (10.7%).
По данни от бизнес анкетата се прогнозира увеличаване с 18.1% на обема на инвестициите в промишлеността през 2011 г. спрямо 2010 година. Около 44% от анкетираните предприятия не планират разходи за придобиване на дълготрайни активи през следващата година. Отново енергетичните и свързаните с водата отрасли формират най-голям относителен дял - 55.7%. След тях се подреждат отраслите, произвеждащи стоки за междинно потребление (26.5%), следвани от отраслите, произвеждащи хранителни продукти и напитки (7.7%).
Съобразно направлението на инвестициите през 2011 г. с най-голям дял са тези за механизация, автоматизация на съществуващи производствени процеси и за въвеждане на нови производствени технологии - 31.5% от общия стойностен обем на очакваните инвестиции в промишлеността през 2011 година.
На второ място с 27.9% са инвестициите, които се очакват за заместване на износеното оборудване, а тези за увеличаване на производствения капацитет имат дял 26.6%. Останалите 14.0% от инвестициите през 2011 г. са предназначени за опазване на околната среда, за мерки за сигурност и други.
По отношение на факторите „търсене на продукцията", „финансови ресурси и очаквани печалби" и „технически фактори", които биха повлияли върху решенията за инвестиции през 2011 г., средно около 27% от анкетираните предприятия се въздържат от оценка. При останалите, които имат мнение, преобладават позитивните оценки. Групата „други фактори" е с най-висок дял на липса на мнение - 50.9%, 17.1% от предприятията дават положителна оценка, а 22.8% отговарят, че факторът не оказва влияние.