Groupon със съмнителен бизнес модел?
Само преди няколко месеца първичното публично предлагане на компанията новатор в колективното пазаруване - щатската Groupon бе изключително очаквано мероприятие.
Със забавянето му обаче, специалистите започнаха да поставят все повече въпросителни пред бизнес-модела на компанията и способността й да задържи пазарния си дял.
От компанията намалиха очакванията си за цената на първичното публично предлагане, като през юни се очакваше тя да ги оцени на 25 млрд. долара. В задължителния проспект, даден на регулаторните органи, очакванията са за пазарна оценка между 10.1 и 11.4 млрд. долара.
В същото време от SEC повдигнаха редица въпроси за начина на изчисляване на приходите на компанията, което пък бе последвано и от загуба на пазарен дял.
Някои от търговските партньори на компанията се оплакват, че губят пари, като в същото време се повишава и недоволството на потребителите, относно сключваните сделки. В същото време пазарни конкуренти, копирали бизнеса на компанията, сред които Google, Living Social, Amazon.com и др.
В същото време компанията среща нарастваща конкуренция и от страна на търговци, които предлагат самостоятелно купони на своите сайтове.
Groupon се очаква да стане публична на 4-ти ноември. Компанията бе основана през 2008-ма година от Андрю Мейсън, който намери начин за привличане на потребители посредством големи отстъпки.
До 2010 година компанията предлага подобен род сделки в 100 града и 25 страни по света. Персоналът на компанията набъбна бързо до 10 000 души, а собственикът й се очакваше да стане следващия технологичен милиардер.
През юни от компанията отчетоха приходи от 713.4 млн. долара, което я направи първата компания преминала границата от 500 млн. долара приходи през третата й година на съществуване, според данни на Forbes.
В условията на растяща конкуренция, специалистите поставят под въпрос бизнес модела на компанията и неговата устойчивост.
Все повече стават потребителите, които се оплакват от услугите. Понякога търговците, предлагащи определена услуга са толкова натоварени, не успяват да обслужат всичко клиенти.
Оплаквания има и от търговците. Така, например, някои ресторанти, предлагащи храна на стойност 50 долара за 25 долара, в крайна сметка получават 12.50 долара, което на практика не им е достатъчно да покрият стойността на предлаганата услуга.
Други се оплакват, че закупилите купони за отстъпки, са от потребители, търсещи изгодни сделки и които никога не стават лоялни клиенти и скачат от сделка на сделка и от марка на марка.