Facebook – кошмарът на инвеститорите
Социалната мрежа Facebook може да се харесва от милиони хора по света, но определено влиза в класацията на инвеститорите като едно от „най-мразените“ вложения.
Причината: от първичното публично предлагане акциите й са загубили 32% от стойността си, за да приключат при ниво от 25.87 вчера, на фона на цената им от IPO-то при 38 долара.
А лошите новини за компанията не спират. След техническите проблеми, свързани с първичното публично предлагане на акциите й, и обявеното забавяне на резултатите й за последното тримесечие, тя е изправена пред нови трудности.
Според проучване на Reuters/Ipsos, налице са сериозни инвеститорски опасения относно възможностите на компанията да повишава продажбите си на реклама, което е основен източник на приходи.
Четири от пет потребители на социалната мрежа твърдят, че никога не са купували продукти, промотирани чрез реклама в мрежата според проучване, направено между първи май и четвърти юни.
В допълнение проучването сочи още, че 34% от потребителите прекарват по-малко време в социалната мрежа в сравнение с преди шест месеца.
Положително е, че един от пет потребители купува стоки и услуги от реклами, видени в социалната мрежа, като 20% е една значителна цифра, предвид че потребителите са над 900 милиона души по света.
Първичното публично предлагане и лошото му провеждане до голяма степен е навредило на имиджа на компанията. Четиридесет и четири процента от анкетираните са отговорили, че в момента имат по-негативно мнение на социалната мрежа от преди компанията да стане публична.
Лошият дебют на Facebook повлече надолу акциите и на останалите компании в интернет сектора, направили първично публично предлагане през последната година, като тези на Zynga (ZNGA), Yelp (YELP) и Groupon (GRPN).
Всички те се търгуват значително под цените от първичните си публични предлагания.
Акциите на Groupon се понижиха вчера до нива под 9 долара, което прави пазарната капитализация под 6 милиарда долара, или предложената от Google сума, която компанията отказа в края на 2010 година. Компанията стана публична при нива от 20 долара за акция.
Въпреки спада в акциите на компаниите от сектора на социалните мрежи, много анализатори смятат, че има добри предложения сред тях, просто те бяха оценени твърде високо.
На практика акциите на Facebook са седми по понижение за периода между 17 май и 5 юни сред компаниите от Russell 2000, като останалите шест, регистрирали по-голямо понижение, са с цени под 2 долара.