Над 50% от домакинствата у нас имат достъп до интернет
50.9% в България имат достъп до интернет в домовете си през 2012 г., като е отбелязан растеж от 5.9 процентни пункта спрямо предходната година. С висок ръст се отличава и показателят за широколентовия достъп, при който е регистрирано увеличение от 11.0 процентни пункта спрямо предходната година, и достига 50.8% за 2012 г., т.е. почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна широколентова връзка.
Показателна е тенденцията за навлизането на новите технологии - за петгодишен период относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е удвоил, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 30.1 процентни пункта, сочат още данните на Националния статистически институт. В регионален аспект също се наблюдава повишаване в относителните дялове на домакинствата с интернет достъп за всички статистически райони.
С най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет - 59.3%, е Югозападният район, към който принадлежи и столицата. След него се нареждат Южният централен и Югоизточният район, в които около половината от домакинствата имат достъп до интернет - съответно 50.3 и 49.6%. От тенденцията в страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където едва 38.2% имат достъп до интернет.
Запазва се тенденцията на растеж в регулярното използване на интернет от лицата, като в сравнение с предходната година е регистриран ръст от 3.9 проценти пункта в дела на лицата, които се възползват от удобствата на глобалната мрежа всеки ден или поне веднъж седмично. През 2012 г. повече от половината (50.3%) от населението на възраст 16 - 74 навършени години използва редовно интернет.
Най-активните потребители в мрежата са младежите между 16 и 24 години, като 81.3% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Регистрирана е обратнопропорционална зависимост между възрастовите групи и честотата на регулярното използване на интернет - с напредването на възрастта на населението се наблюдава понижаване на стойностите на този показател, като от населението в най-високата възрастова група (65 - 74 навършени години) едва 8.2% използват глобалната мрежа.
Мъжете са по-активни при редовното ползване на интернет, в сравнение с жените - съответно 51.1 и 49.5%.
Значителни са и различията при редовно използващите интернет по образование, като 85.3% от лицата с високо образование използват редовно глобалната мрежа при само 19.0% от лицата с основно или по-ниско образование.
Постепенно се увеличава делът на хората, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн. За последните 12 месеца преди провеждането на интервюто 9.2% от лицата на възраст 16 - 74 навършени години са направили онлайн покупки, което е с 2.5 процентни пункта повече спрямо предходния период.
Най-често пазарувани онлайн са дрехите и спортните стоки, като 63.6% от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули. На следващо място се подреждат поръчките, свързани с пътувания или хотелски резервации (31.3%) и покупките на книги, списания, вестници или електронни материали за обучение - 25.9%.