Прокуратурата отчете резултатите от проверките в енергетиката, които започнаха на 12 февруари 2013, както и на започналите на 26 февруари проверки на ЕРП-тата. Те бяха проверявани от екипи от прокурори и данъчни служители.

„Констатирани са редица пропуски в дейността на ДКЕВР“, съобщи на пресконференция зам.-главният прокурор Камен Михов, цитиран от „Фокус”. Трябва да се има предвид, че ДКЕВР разполага с широк кръг от правомощия да контролира енергетиката, обясни прокурорът. „Установихме, че в ДКЕВР в продължение на години е занижен контролът над работата на ЕРП-тата. Според нас, на този етап, ДКЕВР действа като неефективен регулаторен орган“.

Сред нарушенията, които са констатирани са, че не се съставят актове за административни нарушения, при констатация на такива, както и че липсва адекватен контрол върху разходите. Предложения, които са дадени след проверките, са свързани със започване на процедура за съставяне на актове за нарушенията на принципа за ежемесечното изчисление на сметките.

Второто предложение до ДКЕВР беше за процедура за отнемане на лиценза при неизпълнение на задълженията на дадено дружество. В този случай комисията е бездействала и затова прокуратурата е взела мерки, но прокуратурата не може да иззема лицензи.

Прокурор Борислав Джамбазов допълни за проверката на прокуратурата в Националната електрическа компания :

„На база на споразумения и допълнителни договорки, НЕК се задължава да изкупува 100% от електроенергията, независимо от нуждите на пазара. По оценки на експерти, правени в годините, това ще доведе до негативи, каквито са констатирани при проверката сега“, каза прокурор Джамбазов.

Проверката на неговия екип касае НЕК, ТЕЦ Марица Изток 1 и Марица Изток 3 и е започнала след сигнал на тогавашния министър на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев.

Другото, което е констатирала проверката, е по отношение на начина на ценообразуване и изкупуването на енергията - през годините електроенергията от началото, до сега се е оскъпила между 10 и 25%.

Също така - НЕК в момента изкупува електроенергията на цени, по-високи от допустимите. Според нас, тези договори няма как да бъдат прекратени, тъй като това ще доведе до големи загуби за НЕК, посочи още Джамбазов.

По негови думи, налице са действия от страна на представители на НЕК, които са довели до договаряне на неблагоприятни клаузи, и са довели до загуби за НЕК. Това не може да се установи сега, но може да се установи в рамките на едно досъдебно производство, където да се направят експертни оценки“.

Що се касае до Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, то не се е възползвало от механизмите, с които разполага, и е налице престъпление по отношение упражняването на контрол от страна на държавата като акционер в дружествата ЧЕЗ Разпределение България и ЧЕЗ Електро България. Това е констатирала проверката на екипа на прокурор Нели Златкова.

Прави впечатление, че през 2011 и 2012 година и двете дружества имат неразпределена печалба. В ЧЕЗ – Разпределение ЕАД неразпределената печалба за 2011 година е над 3 милиона лева, а за 2012 година – над 5 милиона лева.

Установено е, че МИЕТ не се възползвало от механизмите, с които разполага, и въз основа на бездействието на служители на МИЕТ, е налице престъпление по отношение на упражняването на контрол от страна на държавата, като акционер в тези две дружества, е констатирала проверката.

При проверката на ЧЕЗ беше обърнато основно внимание на начина на формиране на цените и услугите на електроенергия. Само две от дружествата на ЧЕЗ могат да се нарекат енергийни, по смисъла на закона - ЧЕЗ – Разпределение България и ЧЕЗ – Електро България, обясни прокурор Златкова.

При проверката е установено, че външните услуги представляват най-голямото перо от разходите на дружествата. Част от тези дейности са предоставени за изпълнение от дружествата ЧЕЗ – Разпределение България и ЧЕЗ – Електро България – на ЧЕЗ България ЕАД. Договорите са за услуги, за избор на доставчици, за оборудване. При анализа на договорите е установено, че тези две дружества са предоставили на ЧЕЗ България ЕАД по-голяма част от тези дейности. ЧЕЗ България ЕАД от своя страна е преразпределяла тези услуги на трети дружества.

Сключени са и допълнителни договори, които са на стойности, както следва - договор за предоставяне на услуги с възнаграждение малко над 464 милиона лева; договор за общи условия - 340 милиона лева и договор за избор на доставчици - 9,9 милиона лева. Според проверката тези договори са се отразили на цената на електроенергията.

От 143 договора, които са сключени за обществени поръчки, за проверка на случаен принцип са били избрани няколко. Установено е, че има опити за заобикаляне на Закона за обществените поръчки.

„В хода на проверката е установено, че от страна на АДФИ е извършвана проверка именно за тази дейност на дружеството. Констатациите в изготвения доклад са аналогични на тези, които са констатирани при сегашната проверка”, обясни Златкова.