Винаги, когато Германия е процъфтявала, и останалата част от еврозоната е била добре. Това отдавнашно схващане обаче в момента се поставя под въпрос от нейните съседи, които стават свидетели на доказателства, че страната потегля нагоре без тях, пише New York Times.

Въпреки сериозната финансова подкрепа от страна на Берлин за изпадналите в затруднение членове на ЕС в последните години, икономическата криза подкопа търговските отношения между Германия и останалата част от Европа.

Страни, като Италия и Испания, вече не разполагат с покупателната способност, която някога са имали, и заради това търгуват по-малко с Германия.

Износът на Германия за Гърция е паднал с 40% от 2008 г. насам, докато Германия пък внася с 9% по-малко от Гърция. През миналата година Гърция е на 44-о място сред търговските партньори на Германия, точно след Виетнам.

Нищо чудно, че германските компании, подкрепяни от управлението на Ангела Меркел, са насочили вниманието си към по-бързо растящи икономики, като азиатските държави и САЩ.

Проблемът вече не е само икономически, а и геополитически.

Меркел се бори за преизбиране през този месец като един от основните въпроси, по които се дебатира в предизборната кампания, е това още колко финансова помощ ще даде Германия на по-слабите държави от еврозоната.

Тя прави съзнателни усилия да изгради по-близки отношения с по-големи и по-бърз растящи пазари, като Китай. Ако правителството на Меркел успее да превърне Германия в по-голям глобален играч чрез своята търговска и инвестиционна политика, това не само ще изолира Германия от структурните проблеми в Европа, но също така ще гарантира, че страната ще остане световна икономическа сила сама по себе си.

За останалата част от еврозоната и ЕС единството зависи от енергията и ангажимента на Германия, която е най-богатата и влиятелна страна членка. Колкото повече Германия вижта дългосрочните си интереси извън Европа, толкова по-малко сигурно е бъдещето на целия европейски проект.

Вчера от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) казаха, че въпреки че Германия е възобновила икономическия си растеж, най-уязвимите страни от еврозоната е малко вероятно да я последват чак до другата година.

Състоянието на европейските банки остава слабо, докато кредитирането, което обикновено е считано за необходима предпоставка за икономически растеж, продължава да се понижава.

Икономическото бъдеще на еврозоната до голяма степен зависи от Германия, която е най-големият пазар на продукти, като обувки от Италия или миниванове Ford, произведени в Испания. Германски компании, като Linde, пък са основни работодатели в Южна Европа.

Големият ръст на Linde през тази година обаче е в САЩ, където продажбите на компанията скачат с 58% до 2.6 млрд. долара, благодарение на придобиването на Lincare - компания, която доставя кислород на пациентите по техните домове.

САЩ също така вече е сериозен пазар за германски компании като Voith, производител на промишлено оборудване.

Освен това, Китай вече е най-важният пазар за Volkswagen, която е продала 1.5 млн. автомобила там през първите шест месеца на тази година - повече, отколкото в Западна Европа. Volkswagen също така подновява фокуса си върху северноамериканския пазар. През 2011 г. компанията отвори завод в Чатануга, Тенеси.

Икономическият растеж на Германия с 2.9% на годишна база през второто тримесечие на годината е повдигнал ръста на еврозоната като цяло и поне на хартия сложи край на рецесията в еврозоната, която започна през 2011 г.

По-внимателен преглед на данните обаче показва голямо различие между северните страни като Германия, Австрия или Финландия и страни като Испания, Италия и Гърция, чиито икономики продължават да се свиват макар и с по-умерени ръстове от преди това.

Разделението усложнява работата на Европейската централна банка (ЕЦБ), която утре ще проведе традиционната си месечна пресконференция относно монетарната политика. Финансовата институция се опитва да насърчи икономическия растеж в изоставащите държави, докато в същото време се предотврати инфлацията в тези, които се намират в по-добро състояние.

Въпросът в момента е дали германските компании могат да преоткрият част от традиционните си пазари в Европа, предвид колебливите признаци на стабилизация. Икономиките в Испания, Италия и Гърция са се свивали с много по-малък темп, в сравнение с предходните тримесечия. Безработицата е намаляла леко в Испания и Италия, въпреки че продължава да се нараства в Гърция.

Ако страните от Южна Европа се възстановят, те отново могат да станат привлекателни места за правене на бизнес и производство на стоки.