Вчера цената на петрола тип брент се понижи до най-ниската си от две години насам стойност, регистрирайки нива от 96.50 долара за унция. Макар суровината да възстанови част от загубата си малко по-късно, петролът е поевтинял с близо 8.5% за последния месец.

Напълно логично е да очакваме, че и цената на бензина се е понижила, предвид на поевтиняването в суровината, от която се прави. Да, но не точно.

Виж още: Горивата у нас не искат да падат въпреки понижението в петрола

За съжаление, цената на бензина у нас се е понижила едва с 0.3% до 1.296 евро за литър спрямо средното й понижение в страните от ЕС в размер на 1.4% до 1.496 евро, а тенденцията, както се вижда, не е нова.

За сравнение, в страни като Полша и Румъния най-масовият бензин е поевтинял с 4% и 2.5% до 1.262 и 1.386 евро за литър.

С над два и половина процента за последните месец и половина е поевтинял бенизнът още в Словения, Португалия, Гърция и Финландия.

Естония продължава да е страната с най-евтин бензин в ЕС, където за литър от горивото шофьорите плащат по 1.24 евро. Малко след нея идва Полша с 1.262 евро за литър. С по-евтин бензин от този у нас се отличава и Латвия (1.267 евро за литър).

Доста сходна е ситуацията и при цената на дизела. Горивото у нас поевтинява с 0.3% за литър до средна цена от 1.321 евро. За сравнение, средното поевтиняване на дизела в страните от ЕС е 0.43%.

Най-евтин дизел продължават да купуват жителите на Люксембург, където плащат едва 1.19 евро за литър. Относително евтино е горивото в страни като Латвия (1.229), Естония (1.227), Полша (1.241) и Литва (1.251).

С най-голямо поевтиняване се отличава цената на дизела в Полша, където горивото поевтинява за последния месец и половина с близо 3%.

Тенденцията това дизелът да е по-скъп от бензина у нас продължава, в противовес с европейската тенденция, където дизелът е по-евтиното гориво. Дизелът е средно с близо 10 цента по-евтин в страните от ЕС, в сравнение с бензина.

У нас бензинът е по-скъп с 2.5 евроцента. Страната ни е една от петте страни членки на ЕС, където бензинът е по-скъп от дизела.

Слабото поевтиняване в цената на бензина и дизела у нас се предопределят от високата добавъчна стойност, която петролната индустрия прибавя към стойността на горивото.

Себестойността на петрола и маржина на петролния сектор съставляват 55.3% от цената на литър бензин, което е най-високият процент сред всички страни от ЕС.

За сравнение, в Полша, където литърът бензин е с по-ниска абсолютна цена от тази у нас, посоеното съотношение е едва 45.3% (където петролната себестойност е същата като тази у нас).

Същата е ситуацията и при дизела, където посоченото съотношение е 58.4% - второто най-високо сред страните от ЕС, след съотношението от 58.5% в Люксембург.