Човек няма нужда от някой учен, който да му каже, че хората правят глупави неща, когато са прекалили с алкохола.

Ако обаче просто държите бира в ръка, това може да ви направи да изглеждате по-малко интелигентни, според съвместно проучване на университетите на Мичиган и Пенсилвания.

Авторите на проучването Скот Рик и Морис Швайцер са открили, че хората, които държат алкохолна напитка в ръка, биват възприемани като по-малко интелигентни от другите.

Професионалният аспект на това откритие е особено лош – кандидати за работа, които са поръчали вино по време на вечеря, са възприемани като по-малко интелигентни и способни, отколкото тези, които са поръчали газирана напитка.

Защо се случва това?

Това се дължи на нещото, което Рик и Швайцер наричат "предубеждението за пияния идиот." Накратко, ние асоциираме употребата на алкохол дотолкова с идиотщината, че когато видим някой да държи питие в ръка, очакваме да се държи като идиот.

Вижте още: 13-те най-вредни неща, които причиняваме на тялото си

"Асоциацията между алкохола и когнитивното нарушение е илюстрирана от десетилетия в литературата, киното, баровете и домовете," пишат Рик и Швайцер, позовавайки се на редица проучвания, свързващи употребата на алкохол и глупостта.

Рик и Швайцер достигат до своите заключения след пет експеримента. В единия от тях на 109 участници били показани снимки на актьори, които държат бутилка с бира или чаша с вода. Тези с бирата били определени като "значително по-малко интелигентни", но "не по-малко харесвани" от другите.

В друг експеримент участниците гледали видео на мъж, който изнася убедителна реч, държейки в ръка кутийка Кока-кола или бутилка бира. Държащият бира бил определен като "значително по-неубедителен" от този, който държал Кока-кола.

Трети експеримент бил проведен под формата на интервюта за работа, като участниците в експеримента били кандидатите за работа, а наемащите били екип от мениджъри на средно ниво. Интервютата се провеждали по време на вечеря.

На участниците било предлагано чаша червено вино или Кока-кола. След експеримента участниците заявили, че според тях поръчането на чаша вино щяло да ги направи да изглеждат по-умни, но мениджърите заявили, че участниците им се стрували по-малко интелигентни, когато си поръчали Мерло.