ТРЕЙС дава работа на 1300 души в западната ни съседка, залага на млади местни специалисти и осигурява стипендии, обяднява в интервю за в. "Строителство. Градът" зам.-председателят на СД на "Трейс Груп Холд" АД

Г-н Вълев, преди няколко години в интервю за в. "Строителство Градът" председателят на СД на "Трейс Груп Холд" АД проф. Николай Михайлов обяви, че целта на холдинга е да излезе на сръбския и македонския инфраструктурен пазар. През 2015 г. ТРЕЙС вече строи по Е-75, Е-80, пътя Бела Паланка - Пирот, железници в Македония. Как се справяте? Кои са особеностите на пазара на Западните Балкани?

Анализът на Съвета на директорите на „Трейс Груп Холд” АД, който направихме преди 5 години показа, че бъдещото развитие на компанията е тясно свързано с излизането на нови международни пазари. Само по този начин холдингът може да отговори на съвременните икономически предизвикателства и да се утвърди като истински международен строителен субект. След активно проучване на европейския пазар, насочихме усилията си към Балканите и Централна Европа. Спечелихме престижни международни търгове в условията на голяма конкуренция и в момента активно работим в Сърбия, Македония и Чехия. В нашата западна съседка изграждаме четири участъка от две основни европейски магистрали Е 80 (направлението Ниш – границата с България) и Е 75 (Ниш – границата с Македония) на обща стойност над 90 млн. евро. Обектите са от първостепенно значение както за сръбската държава, така и за Европа.

Естествено, всяко разширение на дейността крие рискове, но компанията ни има опит в изграждането на големи инфраструктурни проекти, финансирани по линия на европейските фондове. Изградили сме перфектни отношения с възложителя в лицето на държавната компания „Коридори Сърбия“. Очаква се тя да се обедини с Пътната агенция в Сърбия и новата структура да се превърне в най-големия бенефициент по предпресъединителните фондове на ЕС. Разбира се, сръбският пазар има своите предизвикателства. Възложителят има проблеми с навременното отчуждаване на терени, натъкваме се на остарели проекти и имаме трудности с местните подизпълнители, тъй като качествените сръбски фирми са все по-малко заради икономическата ситуация, също както и у нас. Веднага обаче искам да подчертая, че има наложени и много добри практики, за които в нашата страна засега само можем да мечтаем. Нещо много важно за бизнеса е, че в нашата съседка се актуват много по-бързо извършените дейности – одобрението от надзора и привеждането на парите от възложителя се извършва в рамките на седмица, вместо да се изчакват предвидените 56 дни за договорите по ФИДИК. Този процес у нас понякога отнема месеци. В същото време проверките не са по-малко строги, отколкото в България.

Компанията отбелязва разширяване на дейността си на Балканите освен на сръбския пазар и с навлизането си в Република Македония. В края на 2014 г. беше подписан договор за реконструкцията на железопътен участък Битоля – Кременица на стойност над 22 млн. евро. С нашите парньори в момента сме в процес на пълна мобилизация за срочното и качествено изпълнение на обекта.

Изграждате изключително сложният обект по магистрала Е 75, участък Гърделица – Царичина долина. На какъв етап е строителството, какви предизвикателства срещате и кога ще бъде завършен обектът?

Дейностите по изграждането на участъка Гърделица – Царичина долина от магистрала Е 75 са на етап изпълнение на земни работи, водостоци, малки мостове, речни регулации, изместване на подпорни стени и др. До месец се планира да започне строителството на големите мостове, най-дългият с дължина 200 м. Както вече отбелязах имаше някои затруднения свързани със закъснението на отчуждителните разрешения от страна на възложителя. Въпреки това, чрез директни преговори със собствениците на имотите успяхме да започнем работа в максимално голям участък преди окончателното решение на проблема. Не без значение са и тежките теренни условия в дефилето на р. Южна Морава, които предопределят необходимостта от изпълнението на сложни мостови съоръжения. Като опитен изпълнител в мостовото строителство, ние внесохме предложение за препроектиране на шесте най-големи съоръжения, с което намалихме общата дължина на мостовете. По този начин може същественото да се съкрати крайният срок за изпълнение на обекта. Допълнителен ефект е и подобрението на самата технология за изпълнение, което води до значително намаление на разходите за поддръжка на мостовите съоръжения в дългосрочен план. В процес на подготовка е и предложение за препроектиране в част от трасето, водещо към границата с Македония, което същото ще съкрати сроковете за изпълнение на строителството. Срокът за изпълнение е началото на октомври, но поради споменатите проблем, със сигурност ще бъде удължен. Създадена е добра организация и при максимална мобилизация на механизацията от структурата на ТРЕЙС, считаме че сме в състояние да завършим обекта с минимално удължение на срока.

В същото време работим и по двата обекта по Е-80 – Пирот – Димитровград и околовръстното на Димитровград до българската граница, както и паралелния път Бела Паланка – Пирот. Въпреки някои обективни трудности и неблагоприятните климатични условия, ние сме оптимисти, че ще изпълним строителните дейности в пълен обем и с необходимото европейско качество

Човек би решил, че сте се захванали да строите сръбската магистрала до България. Означава ли това, че губите интерес към българските проекти?

Наистина сме активизирали огромен ресурс в Сърбия по изграждането на тези участъци до границата с България, защото за ръководството на холдинга това е една от най-важните задачи. Не само защото става въпрос за бързо и качествено изпълнение на международни проекти, които са от приоритетно значение за съвременната европейска транспортна система, но и защото това ще даде тласък на трансграничното сътрудничество с нашата западна съседка. Всичко това не означава, че интересът и амбициите ни към българските проекти са редуцирани. В България холдингът остава лидер в инфраструктурния сектор и работи по стотици обекти, като за нас приоритетни остават пътните, железопътните и проектите в областта на благоустрояването и екологията. ТРЕЙС се наложи като една компаниите в България, която успешно изгражда проекти по европейските програми и холдингът има амбициите и през новия програмен период да заеме своя сериозен дял в тяхната реализация.

Как новите ви сръбски пътно-строителни дружества работят на вътрешния пазар?

Преди 6 години успешно приватизирахме утвърдено държавно акционерно дружество за проектиране и надзор на големи водни обекти в Белград. Покупката на. „Трейс ПЗП Ниш” АД и „Трейс ПЗП Враня” ООД бе следващата стъпка в последователната ни политика за позициониране на сръбския строителен пазар. Двете дружества са водещи фирми в местния строителен бранш и имат огромен опит в инфраструктурното строителство и отговарят на високите европейски изисквания и норми. Те оперират на територията на 28 общини в Сърбия и поддържат близо 3 000 км пътна мрежа. Предстоят ни допълнително инвестиции в механизация и производствени бази, въпреки че в момента притежаваме една от най-големите кариери за инертни материали в Сърбия, 7 асфалтови бази, над 220 строителни машини. Амбицията ни е в кратки срокове да превърнем тези предприятия в едни от най-големите строителни компании в Сърбия. За следващата година „Трейс ПЗП Ниш” и „Трейс ПЗП Враня” се очаква да реализират оборот от над 25 млн. евро. През миналата година холдингът стартира организацията по изпълнението на споменатите четири договора в Сърбия, като голяма част от строителните работи по тях вече ще се извършват с ресурсите на придобитите дружества. Отделно имаме ефективно действаш клон на холдинга в Сърбия за управлението на проектите, както и ново сръбско дружество - „Трейс Болканс“ ООД, което обезпечава доставките и защитава търговските ни интереси в Сърбия и региона.

Каква е политиката ви по отношение на персонала в Сърбия?

ТРЕЙС е публична компания и провежда изключително отговорна социална и корпоративна политика и в международен план. Дружествата и обектите ни осигуряват работа на над 1 300 местни сръбски граждани, както и на представители на българското малцинство в страната. Българските специалисти подсилват мениджърските екипи на придобитите дружества и уеднаквят правилата на работа с тези в групата. Ще дам само един пример. В управленските екипи на предприятията в Ниш и Враня са заети близо 500 души, като само 4-ма от тях са български граждани. В процес сме на разкриване на нови работни места и привличаме млади местни специалисти. Преговаряме със сръбски университети и средни училища за отпускане на стипендии на студенти и ученици, както и за осигуряването им на стаж и работа в нашите дружества.

Какви са отношенията ви с националните и местните власти на Сърбия?

Международната фирма на холдинга „Трейс Интернешънъл” ЕООД активно работи с местните и централните власти в Сърбия. В две поредни години е инициатор и домакин на двустранен бизнес форум, в който участваха представители на 15 сръбски общини, техни колеги от България, представители на Министерството на регионалното развитие, БАН и други институции. Той бе посветен на това как може да се осъществява партньорство между публичния и частния сектор в условията на бъдещето членство на Сърбия в ЕС. Този форум даде тласък на допълнителни инициативи в трансграничното сътрудничество между двете държави.

Миналата година ТРЕЙС, в присъствието на премиерите на България и Сърбия, дари паметник на Васил Левски на сръбската община Димитровград (Цариброд), който се превърна в символ на българщината в региона.

Подписахме договор за генерално спонсорство на най-успешния женски футболен клуб „МАШИНАЦ ТРЕЙС ПЗП“ –. Ниш, който е национална гордост с постиженията си - шампион на бивша Югославия, неколкократен шампион на Сърбия, вицешампион на Европа. Проведена беше приятелска футболна среща с български отбор и бяха осигурени средства за участието на клуба в бъдещи национални, регионални и европейски първенства.

В края на октомври миналата година „Трейс интернешънъл” получи най-престижната бизнес награда в Сърбия - „Капитан Миша Анастасиевич”? Как оценявате този приз?

През последните 14 години отличието се присъжда на най-успешните личности и компании на територията на Сърбия в рамките на проекта „Път към върха” на Дунавския бизнес форум. Той събира институционалните и корпоративните лидери от региона, за да могат да обменят мнения по въпросите социално-икономическото развитие, конкурентоспособността, управлението на околната среда и икономическия растеж на региона, залегнали като цели на Дунавската стратегия на ЕС. Форумът се стреми да насърчи партньорствата между компаниите, градовете и областите по р. Дунав. Приемаме тази награда като важна оценка за нашите усилия като компания, която изгражда ключови инфраструктурни проекти и инвестира в запазването и укрепването на строителния сектор в региона. В същото време тя е стимул да продължим напред и да работим още по-активно за сътрудничеството между бизнес лидерите в региона.

Наскоро сръбския вицепремиер и министър на строителството, транспорта и инфраструктурата проф. Зорана Михайлович обяви, че заедно с нейния колега от Албания Едмонд Хаджинасто подготвят план за изграждане на инфраструктурата в региона на Западните Балкани, който ще представят през април във Виена. Готови ли сте да участвате в реализирането на този план?

След три години амбициозно проучване на албанския инфраструктурен пазар, холдингът ни взе участие в различни местни търгове на Албанската пътна агенция. ТРЕЙС е една от компаниите успешно преквалифицирани за изграждането на важния околовръстен път на гр. Вльора, преминахме тази фаза и достигнахме етап на същинско офериране. През последните години албанската държава изживява възходящо развитие и нейното място все по-осезателно се налага в европейския бизнес, икономическото и инфраструктурното развитие на Западните Балкани. Не е без значение и фактът, че Албания е една от страните участнички (заедно с Босна и Херцеговина, България, Гърция, Македония, Молдова, Румъния, Сърбия, Словения, Турция, Хърватия и Черна гора), членуващи в рамките на Процеса за сътрудничество в Югоизточна Европа (ПСЮИЕ) и е председател на Процеса в периода 2014-2015 г. В тази връзка ние приоритетно насочваме усилията си към тясно сътрудничество със Секретариата, организиращ ротационното председателство от страна на България на ПСЮИЕ в периода юли 2015 - юни 2016 г. В обсега на този регионален форум, представихме нашата концепция за взаимодействие с ПСЮИЕ по различни приоритетни области, които включват свързаност на транспорта, енергетиката и инфраструктурата, сигурност и правов ред, опазване на околната среда и борба с климатичните промени, регионална политика за младежта и спорта и развитие на човешкия потенциал, свързан с културата и образованието.

Предложенията ни към Секретариата на ПСЮИЕ целят да надградят и повишат ефективността и значението на Процеса за сътрудничество. Вярваме, че чрез нашия позитивен опит и провежданите до момента инициативи, бихме допринесли и постигнали реален напредък по провеждането на ефективни, резултатни и успешни прояви, издигащи престижа, авторитета, възможностите и измерението на предстоящото българско председателство на ПСЮИЕ.