Кои са най-скъпите марки и имена в спорта?
Американското списание Forbes публикува класацията си на 40-те най-скъпи марки в спорта. Според изданието Nike (оценена на 27 млрд. долара), бейзболният отбор „Ню Йорк Янкис“ (660 млн. долара), Супер Боул (630 млн. долара) и тенисистът Роджър Федерер (36 млн. долара) са най-скъпите имена в сферата.
„Не пресмятаме брутната сума на печалбите или на приходите на всяка марка-име, а оценяваме пазарната им стойност и парите, които генерират с нея“, обяснява журналистът от списанието Майк Озаниан. 40-те имена били класифицирани в четири категории: събитие, спортист, спортен бизнес и отбор.
„Трябва да отбележим, че методологията за изчисляване на стойността на марката беше различна при всяка една от четирите категории“, допълни Озаниан.
Спортен бизнес: Nike
Със сигурност Nike е най-скъпото име в спорта. Марката спортни стоки регистрира миналата година продажби на стойност близо 37 млрд. долара, което, заедно с пазарната й стратегия, я поставя на първо място в класацията на Forbes.
“Това е марката, която облече 189 медалисти на Олимпиадата и това беше много важно за още по-голямото разпространение на името и репутацията й“, пише Forbes.
На второ място в класацията остана спортната телевизия ESPN с пазарна стойност от 17 млрд. долара. В топ десет попадат още Adidas (7 млрд. долара), Under Armour (5.5 млрд. долара), Sky Sports (5 млрд. долара), MLBAM (2.2 млрд. долара), UFC (2 млрд. долара), YES (1.4 млрд. долара), Reebok (800 млн. долара) и NESN (750 млн. долара).
Събития: Супер Боул
Въпреки че не е най-гледаното спортно събитие в света (финалът на Шампионската лига събра 300 милиона зрители пред телевизионния екран срещу 112 млн. за голямото спортно събитие в САЩ), вероятно е най-добре продаваното в историята.
„30-те секунди телевизионна реклама по време на мача между „Денвър“ и „Каролина“ тази година се продаваха за 5 млн. долара, което е рекордна цифра“, отбелязва Forbes.
Тези маркетингови възможности на Супер Боул го поставиха на първо място в категорията за събития със стойност от 630 млн. долара. На второ място са Олимпийските игри в Рио де Жанейро тази година, оценени на 366 млн. долара.
Следват Зимните Олимпийски игри (285 млн. долара), Световното първенство по футбол (229 млн. долара), Кечмания (180 млн. долара), Плейофите на колежанското първенство по футбол (160 млн. долара), Файнъл фор на колежанското първенство по баскетбол (155 млн. долара), Световните серии по бейзбъл (148 млн. долара), автомобилното състезание Дайтона 500 (133 млн. долара) и Шампионската лига по футбол (127 млн. долара).
Спортисти: Роджър Федерер
Вече четири години швейцарският тенисист не е номер едно в ранглистата на ATP. Но носителят на 17 титли в турнири от Големия шлем продължава да оглавява класацията на най-доходоносните спортисти.
Forbes оценява името на Федерер на 37 млн. долара. „Огромната му стойност е свързана с луксозни марки като Rolex, Mercedes Benz, Nike и Credit Suisse, които продължават да му се доверяват, за да бъде тяхното лице пред света“, пише списанието.
В топ десет в тази категория попадат още баскетболистът Леброн Джеймс (34 млн. долара), голфърът Фил Микелсън (28 млн. долара), лекоатлетът Юсейн Болт, който спечели деветия си златен медал от Олимпиада на игрите в Рио (25 млн. долара), легендата в голфа Тайгър Ууд (23 млн. долара), футболистът Кристиано Роналдо (19 млн. долара), баскетболистът Кевин Дюрант (16 млн. долара), футболистът Лионел Меси (15 млн. долара), голфърът Рори Макилрой (13 млн. долара) и индийският играч на крикет Махендра Сингх Дхони.
Отбори: „Ню Йорк Янкис“
Тази година сензацията в Мейджър лийг беше отборът Чикаго Къбс, който се класира за Световните серии за първи път от 71 години. Но въпреки този подвиг, отборът с най-висока пазарна стойност е „Ню Йорк Янкис“.
„Въпреки че не разчита на легендарния Дерек Джетър на игрището, Янкис успя да запази името и рентабилността си. Марката струва 660 млн. долара“, отбелязва Forbes.
На второ място е отборът по американски футбол „Далас каубойс“ със стойност от 577 млн. долара. Следват „Лос Анджелис Лейкърс“ (546 млн. долара), „Реал Мадрид“ (521 млн. долара), Барселона (509 млн. долара), Манчестър Юнайтед (500 млн. долара), Ню Йорк Никс (447 млн. долара), Ню Ингланд пейтриътс (431 млн. долара), Байерн Мюнхен (425 млн. долара), Лос Анджелис Доджърс (405 млн. долара).
Снимки: Pixabay.com, Wikipedia.org