Ски индустрията на хлъзгав склон?
С началото на новия сезон в алпийските ски и наближаването на следващите Зимни олимпийски игри белите спортове се радват на период на засилено медийно отразяване.
Ските са не просто вълнуващ спорт, а бляскава индустрия, която обединява здравословна спортна дейност, туризъм, хотелиерство и ресторантьорство.
Но подобно на другите спортове, които традиционно се свързват с известно ниво на богатство, като голфа например, ски спортовете също са изправени пред редица предизвикателства и възможности.
Докато интересът към белите спортове се задържа на обичайното си ниво или поддържа лек растеж на традиционни територии, като Великобритания, континентална Европа и САЩ, сред гражданите на страни, като Русия и Китай, те се радват на нарастваща популярност.
Редица фактори оказват въздействие върху индустрията, включително застаряването на участниците, консолидирането на бизнеса, технологичните и климатичните промени и дори брекзит.
“Почти навсякъде индустрията е изправена пред предизвикателството да генерира дълготраен растеж“, казва швейцарският изследовател Лоран Ванат, който всяка година публикува Международен доклад за снега и планинския туризъм, анализиращ подробно ключови фактори в ски индустрията.
“На много места пазарът е повече от зрял и бейби-бумърите представляват мнозинството от участниците. Това поколение постепенно ще излезе от някои зрели пазари, без да бъде адекватно заменено от бъдещи поколения със същия ентусиазъм за каране на ски“, отбелязва Ванат.
Балон на богатството
Във Великобритания, където пазарът, според сайта SkiWeekends.com, възлиза на близо 3 млрд. паунда, над две трети от хората, които карат ски, са на възраст между 43 и 65 години. Тези данни са подкрепени от Чарлз Оуен, управляващ директор на European Pubs Ltd, която управлява барове и ресторанти във френски курорти, посещавани от британци и граждани на други държави.
„Подобно на голфа, ските не са евтин спорт и има балон на богатството, което остарява. Виждам ситуация на бъдещия ски пазар, при която, ако не сме предпазливи, няма да привлечем достатъчно млади хора, каращи редовно ски“, смята Оуен.
Според него друго предизвикателство пред континенталния ски пазар са потенциалните последици от брекзит. Заради намаляващата стойност на паунда след референдума за членството на Великобритания в ЕС, за британските скиори става по-скъпо да почиват в страни членки на еврозоната.
“В действителност много хора в индустрията са ужасени от тази перспектива. Няма гаранция, че толкова много британци ще продължат да пристигат в курортите. Във Франция са притеснени, че ако британските компании спрат да продават ваканции, ще има нужда от преструктуриране на пазара“, казва Оуен.
Той отбелязва, че вече има демографска промяна в някои „британски“ курорти, като Вал Д'Изер или Мерибел, с пристигането на повече скиори от континенталната част на Европа. Освен това все повече руснаци пристигат на френския ски пазар, особено около курорта Куршевел.
Макар да признава предизвикателствата пред индустрията, Оуен казва, че ски технологията се е развила с появата на по-удобни ски обувки и параболично извити ски, което прави по-лесно за начинаещите да започнат да практикуват спорта.
Освен това нискотарифните авиокомпании улестяват достъпа до курортите, а компании, като AirBnB, дават възможност на бъдещите скиори да правят сами ваканционните си пакети, без да е необходимо да отсядат в скъпи хотели и хижи.
Приятно време
В Централна Европа, която е традиционен център на алпийските ски, се случват други промени, така че индустрията да запази привлекателността си в 21-и век. Първоначалните статистически данни показват, че последният зимен сезон през 2016-2017 г. в Австрия е регистрирал увеличение както в броя на нощувките (68.57 милиона, растеж с 0.1%), така и в броя на туристите (18.82 милиона, растеж с 2.5%).
Д-р Робърт Каспар от Schloss Seeburg University в Австрия казва, че хората пристигат за по-кратки почивки и също така се стремят да включат други дейности в планинската си ваканция.
„Хората искат да имат други преживявания в планините, например да пояздят кон. Освен това се развиват и кулинарните преживявания в планината. Хората искат да прекарат приятно време и да се хранят добре“, казва Каспар.
„Полагат се усилия преживяването да остане много силно и привлекателно. В настоящата обстановка хората искат да посещават страни, които са смятани за безопасни, да бъдат по-активни физически, отколкото са били“, допълва той.
Освен това търговията е подкрепена от ски курорти, които се сливат за създаването на по-големи ски зони. „Това е добре, защото един скиор може да обиколи по-голяма област за един ден“, отбелязва Каспар.
Ключовите посетители на Австрийските Алпи са германци, а пазарът е интересен също за холандците и все още за британците. „Винаги има възможности за нови посетители и нашите руски туристи също идват на големи потоци“, допълва Каспар.
Той отбелязва, че на австрийския пазар има и някои недостатъци – тенденцията хората да наемат ски, вместо да ги купуват, има обратен ефект върху производителите на екипировка, а остава и опасността климатичните промени да се отразят на наличието на сняг в курортите под 1000 метра.
Напълно фокусирани
Докато зрелите ски локации прилагат иновации, за да задържат посетителите си, една бурно развиваща се страна се надява да се превърне в двигател на зимните спортове. „Зимните спортове са наистина важни в Китай точно сега“, казва Саймън Чадуик, професор по спорт в Salford Business School.
“Спортове, като ските и развиването на индустрия на зимните спортове, се превърнаха в приоритет. Има огромен интерес, свързан с растежа на средната класа, освен това Пекин ще бъде домакин на Зимните олимпийски игри след четири години“, допълва той.
“В Пекин се говори, че парите се отклоняват от летните олимпийски спортове към зимните“, отбелязва Чадуик. Той допълва, че университетът Цинхуа провежда изследване с цел да развие всички аспекти на индустрията на зимните спортове.
Най-рисковите спортове в света Обичате ли ви спорт с малко повече адреналин?
„Те са напълно съсредоточени върху всичко – от отварянето и управлението на ски курорти до развиването на търговията с мърчъндайзинг и ски екипировка“, казва Чадуик.
„От гледна точка на пазарите, Китай е значителна възможност за индустрията като цяло. Тя може само да расте там, докато във Великобритания, САЩ и Европа има постоянна заплаха от намаляване на интереса“, изтъква Чадуик.
Ванат обаче предупреждава, че ако не бъдат открити по-бързи начини младите хора да се научат да карат ски, включително в Китай, тогава индустрията ще бъде изправена пред несигурно бъдеще.
„В противен случай младежите ще се отегчат и ще правят нещо друго. Ако няма методи за обучаване на хората в ски курортите за часове, а не за една седмица, това структурните проблеми винаги ще съществуват“, казва Чадуик.