На какво ви прилича туристическото лого на китайския град Далян?
Китайският град Далян избра ново лого, с което да промотира туризма на местна почва.
Дизайнът обаче изключително буквално копира логото на щатския конгломерат Disney.
Бюрото за култура и туризъм на Далян обяви победителя в конкурса през миналата седмица, хвалейки дизайна, че отразява характеристиките на града.
Но китайските интернет потребители бързо намериха очевидната прилика на новото лого с това на Disney.
Щатската компания оперира един от своите тематични увеселителни паркове в Китай, като смята страната за един от най-важните си пазари.
Логото стана обект на критики за плагиатство в социалните мрежи, като хаштагът Dalian city logo попадна сред най-споделяните в платформата Weibo, която представлява нещо като китайска версия на Twitter, предава CNN.
Дизайнът на буквата Dи завъртулката над буквата i привличат особено вниманието.
„Не е ли нелепо, че управата на бюрото по туризъм никога не е виждала логото на Disney?”, пита потребител в Weibo. „Не се ли нуждаем от разследване? Това очевидно има проблем с авторските права”, пише друг.
Disney не е първата компания, която вижда логото си копирано в Китай, където търговските марки като цяло се предоставят на този, които първи заяви това желание пред властите.
В съдебно дело от 2016 г. баскетболната легенда Майкъл Джордан се изправи пред китайска компания за спортна екипировка, която използва лого, сериозно приличащо на дизайна на Air Jordan, което се използва за продукти на Nike.
Казусът мина през целия път до най-висшите съдилища в Китай, като в крайна сметка беше отсъдено, че компанията трябва да спре да използва името на Jordan, изписано с китайски букви.
Джейсън Нг, адвокат в базираната в Хонконг кантора Progressive Lawyers Group, коментира, че случаят с град Далян трябва да служи като напомняне за чуждестранните компании за културата на копиране в Китай.
В отговор на критиките в интернет, организаторите на конкурса в Далян обявиха, че ще разследват инцидента, посочвайки, че логото не е вкарано в официална употреба.
„Силно загрижени сме, след като някои посочиха, че работата може да е копие”, съобщават от организационния комитет в изявление.
„Според правилата, всички участници трябва да притежават авторските права над техните заявления”, пише в съобщението, като се добавя, че победителят в конкурса може да бъде променен след приключване на разследването.
Китай е голям пазар за Disney, като компанията отвори увеселителен парк в Шанхай през 2016 г. на стойност 5.5 млрд. долара.