Жената създала империя от магазини, които не държат нищо на склад
Когато инфлацията ударила 3 000%, а нови банкноти били емитирани и след това заменяни в най-кракти срокове, не било никак лесно да си търговец на дребно в Бразилия в началото на 1990-те години на миналия век.
С тази трудна икономическа обстановка се сблъсква Луиза Траджано, тогава на 40-годишна възраст, когато през 1991 година поема управлението на семейната верига магазини за продажба на електроника и домашни потреби.
Бизнесът на име Magazine Luiza разполагал с малка верига магазини в бразилския щат Сао Пауло. Луиза обаче имала амбиции да разшири операциите в рамките на цялата страна. За целта, тя извадила интересен план на масата.
В условията на толкова висока инфлация и предвид това това, че бразилското правителство пуснало в обращение четири различни валути в периода 1989 – 1994 година, рискът за разгръщане на голяма верига от магазини, предлагащи всевъзможни продукти, бил твърде голям, пише BBC.
Така Луиза решава да пристъпи към верига от малки търговски обекти, които не държат на склад нито една стока. Стартирайки през 1992 година, веригата приложила интересен бизнес модел.
Потребителите разглеждат каталог от стоки на компютърен терминал, след което поръчват необходимото на място, а Magazine Luiza го доставя до дома им чрез мрежа от депа, разпръсната из цялата страната.
Няма да е грешно да се каже, че това е онлайн търговия, още преди навлизането на истинската търговия чрез интернет. За сравнение, достъпът до интернет станал наличен в Бразилия чак през 1997 година.
Освен, че този подход позволил на Magazine Luiza бързо и евтино разширяване, малките магазинчета означавали, че компанията можела да си позволи да не слага физически табелки с цените на стоките, тъй като ги предлага чрез каталог. Това помагало на бизнеса да бъде в крак с инфлацията, като цените се обновявали по електронен начин.
Поглеждайки назад, Луиза, която понастоящем е на 68 години, си спомня: „Това беше голяма революция, въведохме нов начин за виртуални продажби. Това ни подготви за интернет преди всички останали.”
По думите ѝ, компанията е положила много усилия да разясни плана за разширяване на служителите, така, че да бъдат щастливи и мотивирани, което в крайна сметка означава да предлагат качествени услуги на потребителите.
“Свършихме интензивна работа с екипа ни, разяснявайки целите и от какво се нуждаем от всекиго. Бяхме прозрачни относно това как те играят важна роля в това ново движение”, разказва Траджано.
Няколко години след промените, Magazine Luiza вече имала стотици магазинчета в Бразилия, като някои големи градове разполагали с до 58 обекта от веригата.
В наши дни, компанията има над 1000 магазина в страната и около 30 хил. служители.
Междувременно, уебсайтът на компанията е източник на 48% от общите продажби, генерирайки годишни приходи от 19.7 млрд. реала (4.9 млрд. долара).
Успехът на бизнеса превръща Луиза Траджано в един от най-богатите хора в Бразилия. Нейното нетно състояние възлиза на 3.5 млрд. долара, по данни на Forbes.
Първият обект с марката Magazine Luiza е отворен през 1957 година от чичото и лелята на Луиза в нейния роден град Франка, който се намира на около 400 км. северно от град Сао Пауло. „Луиза” в името на компанията се дължи на това, че леля ѝ също носела това име.
Луиза започнала да помага на леля си и чичо си в магазина от 12-годишна възраст, работейки след училище.
„Бях продавачка, като магазинът беше доста малък по това време. Обичах изживяването.”, спомня си заможната дама.
Когато Луиза учела право в университета, тя продължила да работи в магазина. След като се дипломира се присъединила към бизнеса на пълен работен ден.
През следващите две десетилетия, тя поема редица високопосатвени позиции, преди да стане изпълнителен директор през 1991 година, след като чичо ѝ и леля ѝ се отеглят от ежедневното управление на бизнеса.
Друга иновация, която въвела Луиза, било отварянето на магазините по ранни зори в периоди на разпродажби. Това се случва далеч преди тази практика да се възприеме в Северна Америка.
„Отваряхме магазините в 5 часа сутринта – нещо,което никога не бяхме виждали преди в Бразилия”, казва тя. „Други магазини за търговия на дребно започнаха да правят същото”.
В наши дни, компанията е един от най-големите търговцина на дребно в Бразилия. Близо половината от продажбите се реализират онлайн, като през годините малките магазинчета вече са заместени от по-големи обекти, които продължават да предлагат широка палитра от стоки.
Фокусът върху мотивацияа на служителите продължава да е дълбоко залегнал в бизнес модела на компанията, като Magazine Luiza редовно попада в класациите за най-добри работни места в страната.
„На първо място сме от 2006 година. Това е една от най-големите радости за мен след всички тези години”, казва Луиза Траджано.
Въпреки, че бизнес дамата няма намерение да се пенсионира, през 2016 година тя отстъпва позицията на изпълнителен директор на сина си Фредерико, заемайки ролята на председател на борда на директорите.
Луиза промотира и жените в бизнеса, като през 2013 година създава организацията Brazilian Women Group, която има над 4 хил. члена.
Поглеждайки назад към ситуацията в Бразилия през 1990-те години, Луиза посочва, че страната „винаги ще бъде изправена пред кризи”, като компаниите трябва да правят най-доброто спрямо това, с което разполагат.
„Много хора вярват, че съм оптимист. Но истината е, че умът ми винаги е съсредоточен върху решенията. Оплакванията не решават проблеми, трябва да се фокусираме върху решенията”, казва тя.
По думите ѝ, въпреки икономическите обстоятелства, винаги ще има две неща, който правят компаниите успешни – доброто обслужване на клиентите и иновациите.