През 2021 година туристическата индустрия може да има поводи за известен оптимизъм, но в същото време рисковете, произтичащи от пандемията, все още са валидни, а неизвестните са много. Това се посочва в анализ на Boston Consulting Group, цитиран от Bloomberg.

От компанията прогнозират, че активността на международните пътувания от 2019 година едва ли ще се възстанови по-рано от 2023-2024 година. Основната причина за това е фактът, че туризмът е индустрия, която се крепи на потребителското доверие. А то беше сериозно разклатено в след март 2020 година, посочва Джейсън Гугенхайм, който ръководи туристическия отдел на Boston Consulting Group.

Дори при успешно прилагане на ваксините срещу COVID-19 и независимо от броя на новите вълни, с които ще протече пандемията, пътуванията няма да се възстановят преди туристите и доставчиците на услуги да са готови психически за това.

Освен това и в момента ситуацията в отделните сегменти на туристическата индустрия е коренно различна - от малките крайпътни хотели и къщите за гости, разчитащи основно на вътрешните пазари, които в момента не страдат от липса на клиенти до круизните компании, които на практика са замразили своята дейност за неопределен период от време.

Какво обаче може да се очаква в средносрочен и дългосрочен план?

По всичко личи, че тенденцията от 200 година хората да пътуват до дестинации, близки до мястото, в което живеят, ще се запази за известно време.

"Нашите проучвания показват, че във всички социални и демографски групи, независимо от това дали са с по-ниски или с по-високи доходи, на хората им липсват пътуванията. Но ако става въпрос за мащабните пътешествия, които човек предприема веднъж или два пъти в живота си и които набираха огромна популярност през последните години, те едва ли ще могат да се възстановят толкова бързо", коментира Гугенхайм.

Според него туристите ще търсят подобни преживявания, но по-наблизо. Конкретно за Съединените щати това означава, че ще се разчита основно на вътрешния туризъм и на близките дестинации като Коста Рика.

"Хората вече се страхуват да пътуват на далечни разстояния. Те не знаят какво да очакват, ако се разболеят на хиляди километри от дома. Не са сигурни и дали ще могат да разчитат на качеството и стандарта на медицинските услуги, с които са свикнали", се посочва още в анализа на Boston Consulting Group.

Тенденцията се подсилав и от факта, че основните потребители на дългите, транснационални пътешествия, които преминават през границите на няколко държави, бяха хората от възрастовата група над 55 години. А точно сега те са сред най-застрашените от COVID-19.

Бали на разпродажба: Луксозни курорти пуснаха нощувки по 14 долараХотелите в Бали свалят цените в отчаян опит да съживят туризма по време на пандемията от коронавирус


Според експертите в бъдеще ще се променят и дефинициите за лукс, като личното пространство ще получи приоритет пред качеството на услугите. Това се подкрепя и от социологическите проучвания - само 9% от хората се страхуват, че могат да се заразят с COVID-19 у дома, докато 48% смятат, че биха могли да се заразят при пътуване.

Донякъде това облагодетелства платформите като Airbnb, тъй като те предлагат настаняване с минимален контакт между непознати.

Хотелите също са наясно с тази тенденция и се опитват да гарантират на посетителите възможно най-високите стандарти за хигиена и безопасност. Но клиентите все още се притесняват от това да отседнат на едно място с голям брой непознати, особено в местата, където обикновено има струпване на хора - ресторантите, лоби баровете и асансьорите.

"Вярно е, че големите корпорации разполагат с повече гъвкавост от финансова гледна точка, както и с повече възможности за набиране на капитал", смята Гугенхайм.

Локацията обаче също играе важна роля. За разлика от големите градове, крайбрежните и планинските курорти, чиято икономика зависи най-вече от външните посетители, ще бъдат изправени пред огромни затруднения.

Ако никой не посещава местните ресторанти и хотели, те рано или късно ще бъдат принудени да затворят врати. За момента оцеляването им зависи най-вече от достъпа до преференциални кредити и от държавната подкрепа. Но това не може да продължава вечно.

"В крайна сметка е много по-добре да си малка риба в скромен аквариум, отколкото голяма в просторно, но бързо пресъхващо блато", казва още експертът на Boston Consulting Group.

По думите му хотелите и туроператорите ще се опитат да върнат интереса на хората към пътуванията с различни промоции и отстъпки. Но засега изглежда, че хората, които искат да пътуват, не се влияят толкова от цената, а тези, които изпитват страх заради пандемията, едва ли ще бъдат привлечени от изгодните оферти.

Една трета от глобалните въздушни линии бяха загубени заради COVID-19Преди избухването на пандемията от COVID-19 глобалният авиационен бум, който продължи няколко десетилетия, създаде мрежа от близо 50 000 въздушни маршрута


Повечето хора са на мнение, че това, което ще ги направи по-спокойни и ще върне желанието им за пътуване, е намирането на ваксина. Те се надяват, че това ще стане преди лятото на 2021 година, когато обикновено е пиковият туристически сезон.

Това ще бъде важен вододел и за туристическата индустрия, тъй като за много компании успехът или провалът на Лято 2021 ще бъде границата между оцеляването и банкрута.

Според Джейсън Гугенхайм всички се нуждаят от някакъв знак за нормалност. Той би бил важен за индустрията най-вече от психологическа гледна точка.