Пътят за Рилския манастир остава затворен поне до спиране на валежите
Пътят към Рилския манастир ще остане затворен поне до спиране на валежите.
През това време през него, през светлата част на денонощието, ще могат да преминават само духовенството и персоналът на Светата обител.
За целта ще бъде поставена светофарна уредба със сигналист, който ще я командва. Наблюдение ще бъде извършвано, докато скатът не бъде укрепен на 100%.
Това стана ясно по време на инспекция на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. Днес той беше на мястото на голямото срутище, което се активира в резултат на интензивните валежи през последните дни и затвори пътя от Кочериново към Рилския манастир.
Нанков направи проверка на работата по разчистване на падналата скална маса заедно с Иван Досев – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, изпълнителният директор на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев и проф. Николай Жечев – проектант на обекта.
Предстои довършване на строително-монтажни работи, сред които и анкериране. Изградената стена е поела голяма част от пораженията от активизиралия се срутищен процес. Изпълнила е предназначението си да предотврати много тежко компрометиране на пътния участък и свличане на земна маса, която да затвори пътя за Рилския манастир за минимум половин година.
На мястото е монтирана и най-високоякостната мрежа според световните стандарти – с дебелина 4 мм и растери от 80/145 мм, която задържа около тон. Според мнението на пътните специалисти падналият монолитен скален блок в резултат на валежите и силното преовлажняване на терена е над 30 тона и няма мрежа, която би могла да задържи подобен скален къс.
Проф. Николай Жечев обясни, че стената е издържала напора на ската. Предстои анкериране, за да не се получава рязко откъсване на скални късове. Ще бъдат поставени и 5900 м диагонални високоякостни въжета, които ще обединяват мрежите и ще спират падането на скалните късове. Това ще ограничи пораженията.
Третото нещо, което трябва да се направи, е да се получи консолидация на масива, като се направят хоризонтални дренажи, които ще го отводняват и ще действат поне 3-4 години, обясни професорът.
Извършването на геоложки огледи ще продължи, за да се прецени как да продължи укрепването. Пораженията по асфалтовата настилка ще бъдат коригирани от компанията.
Заместник-министърът подчерта, че безопасността е най-важна и затова е работено денонощно. Големият скален къс е премахнат от пътното платно, то е изчистено в рамките на само няколко часа в тъмната част на денонощието. Нанков благодари на работниците, които в изключително опасни условия успяха да извършат аварийно-възстановителните мероприятия.
На въпрос дали не е трябвало да се обруши скатът, заместник-министър Нанков коментира, че премахване на целия скален блок би активирало 600-метрово свлачище.
По информация от НИМХ се очаква климатичната обстановка да остане непроменена до сряда – с усложнения и очаквани обилни валежи и сняг в по-високите места, основно в западна България. Очаква се в резултат на това и на други места да се проявят свлачищни и срутищни процеси.