Втората най-популярна дестинация в света си иска обратно туристите
Високо над улиците на централен Мадрид се издига - 100-годишна ротонда с камбанария, от двете страни на която има златни статуи.
Едната е на Живота, която държи пясъчен часовник, а другата на Смъртта, която стиска колелото на късмета.
Това е сградата на открития през септември луксозен хотел Four Seasons Hotel Madrid, която е на мястото на бившата централа на банката Banesto. Прерязването на лентата съвпадна с втората вълна на COVID-19 в Испания, като броят на жертвите на пандемията в страната вече е над 80 000, а туристическата индустрия се бори за оцеляването си.
Хотелът с 200 стаи в близост до площад „Пуерта дел Сол“ обитава седем възстановени и преустроени исторически постройки. За първи път в историята си камбанарията може да бъде видяна отблизо, а хората могат да хапнат или да изпият по едно кафе за 7 евро в ресторанта на покрива.
Целта по времето на отварянето на хотела беше проста – да донесе радост и да отвлече вниманието на изолираните от COVID-19 хора, казва пред MarketWatch Март Сентено Сампере, директор връзки с обществеността в хотела.
Към юни хотелът все още не беше приемал американски гости, но напоследък се отчита ръст в търсенето.
Министърът на туризма на Испания Рейес Морато се надява страната да приеме 45 милиона туристи тази година, или малко повече от половината от рекордните 83.7 милиона, които посещават Испания през 2019 г.
Страната е втората най-популярна дестинация след Франция през 2019 г., като 13.9% от работните места в страната са в туристическата индустрия. Въпреки че се забелязва оживление, Централната банка на Испания прогнозира 15% безработица тази година, която е втората най-висока в Европа.
Правителството бърза, за да изпревари вече дошлия в страната силно заразен Делта вариант на коронавируса, който вилнее из съседна Португалия и във Великобритания. Повишаващият се брой на случаите сред по-младите и неваксинирани граждани покачи 14-дневната забоеляемост в Испания до 152 души на 100 000 - ниво, което не беше виждано от март.
Чрез използването на ваксинационни пунктове, които работят денонощно, в страната вече 38.9% от населението са напълно ваксинирани.
Засега Испания е отворена за ваксинирани туристи и за онези, които идват с отрицателен тест за COVID-19. След повече от година и един от най-строгите локдауни в света миналия месец, Испания облекчи правилата за носене на маски на открито, ако се спазва дистанция от 1.5 метра. Много хора в страната все още носят маски. На закрити места то е задължително.
Отчаяно изчакване
41-годишната фламенко танцьорка Ванеса Колома Суарез и нейният партньор Алфонсо Лоса очакват с нетърпение туристите. Тяхното препитание, подобно на това на мнозина други, зависи от огнения танц, който беше обявен за световно културно наследство от ЮНЕСКО през 2011 г.
“Ясно е, че хората имат желание да ни посещават, но да имаш желание е едно, а възможност друго. Така че засега нещата вървят бавно, а това засяга всички таблао,” казва Суарез през май, визирайки заведенията, в които се танцува фламенко. Някои от тези заведения дори затварят за постоянно, като сред тях е Villa Rosa, което отваря през 1911 г., както и Casa Patas, което има над 30-годишна история.
Според репортаж от април на RTVE Televisión, над 700 000 семейства в Испания зависят от сектора на изкуствата, който е изгубил 36% от доходите си през 2020 г.
Според Суарез 90% от посетителите на тези заведения са туристи. “Когато няма туристи, няма таблао, а когато няма таблао, изпълнителите не работят.”
Туристите трябва да се върнат и да запълнят местата, но наравно с това опасенията относно здравето трябва да бъдат отстранени, казва Суарез. Дотогава възстановяването за нейния бизнес ще е слабо. А той не е единственият.
Те ще дойдат и трябва да го направят
За завръщащите се туристи ще е трудно да не забележат разликите в Мадрид. Разходка по величествения Плаза Майор разкрива, че част от бизнесите около него няма да се завърнат. Наблизо се намира един, който успява да се завърне - Mercado de San Miguel. Това е пазар за храна, който отваря след 9-месечно прекъсване. От пазара твърдят, че преди пандемията той е посещаван от 10 милиона души годишно.
Плажовете и храната са сред нещата, с които Испания привлича най-много туристите, заедно с почти целогодишните кафенета на открито.
Хосе Куис Сореда, председател на туристическата организация Exceltur, е оптимист, че Испания може да си върне 55-60% от общия брой туристи от 2019 г., въпреки че ще се разчита и на британските туристи, а испанското правителство наскоро затегна правилата за пристигащите от Великобритания заради разпространението на Делта варианта там.
Недалеч от Mercado de San Miguel се намира Tablao Las Carboneras, където мениджърът Кике Енрике се подготвя за фламенко представления през уикенда. Той казва, че от началото на този месец заведението ще бъде отворено по шест дни в седмица, макар че не може да бъде сигурен, че ще се пълни.
„Продавач на плодове не може да продава, ако не си показва плодовете,” казва 47-годишният Енрике. “Никой не може да гарантира нищо, но ако човек не рискува, няма да спечели.”
Той е сигурен, че американците и туристите от други държави се завръщат.