Как Русия може да избегне санкциите върху петролния си износ?
Москва може да отговори на европейските санкции, като потърси други купувачи за своя петрол или като намали производството, за да поддържа цените високи.
Каквито и действия да предприеме Москва, е много вероятно те да имат глобално икономическо въздействие, освен ако ОПЕК не се намеси, пише CNBC.
Лидерите на ЕС в понеделник се съгласиха да забранят вноса на 90% от руския петрол до края на годината като част от шестия пакет от санкции на блока срещу Русия, откакто тя нахлу в Украйна.
Русия е третият по големина производител на петрол в света след САЩ и Саудитска Арабия и вторият по големина износител на суров петрол след Саудитска Арабия, според Международната агенция по енергетика.
„Това, което се случва сега, ще промени търговията с петрол и природен газ в бъдеще. Цените на петрола няма да се понижат скоро и последиците от руските санкции ще се усещат няколко години. САЩ трябваше да използват силни превантивни санкции срещу Русия и да бъдат по-строги с производителите на петрол от ОПЕК, за да ги накарат да увеличат добива на петрол“, смята проф. Хосеин Аскари от George Washington University School of Business.
От това дали Русия ще успее да достави другаде суровия петрол, който е обект на санкции, и колко от него ще може да продаде, ще зависи и отражението върху цените на петрола в световен мащаб. Приблизително 36% от вноса на петрол в ЕС идва от Русия.
Михаил Улянов, постоянен представител на Русия в международните организации във Виена, каза, че страната ще търси други купувачи за своя петрол.
Москва вече има двама потенциални купувачи - Китай и Индия. Двете водещи азиатски икономики купуват руски петрол с намаление, а наблюдателите казват, че това изглежда ще продължи.
Обикновено Индия внася много малко суров петрол от Русия - между 2% и 5% от общия внос годишно, но, според пазарните участници, покупките ѝ са нараснали през последните месеци.
Индия купи 11 милиона барела руски петрол през март, като количеството скочи до 27 милиона барел през април и 21 милиона барела през май, по данни на Kpler. Това е в ярък контраст с едва 12-те милиона барела, които страната купи от Русия през цялата 2021 г.
Китайските покупки на руски петрол също нарастват. От март до май Поднебесната империя е закупила 14.5 милиона барела - трикратно увеличение, в сравнение със същия период на миналата година, според данните на Kpler.
Русия може да намали производството и износа на суров петрол, за да смекчи удара по своите държавни финанси. В неделя вицепрезидентът на руската петролна компания Лукойл Леонид Федун каза, че страната трябва да намали добива на петрол с до 30%, за да повиши цените и да избегне продажбата на петрол с отстъпка.
Предвид тревожно ниските запаси в много държави и недостатъчния капацитет на рафинериите, евентуалното руско прекъсване може да има пагубно икономическо въздействие това лято, предупреждават експертите, цитирани от CNBC.
„За Русия въздействието на по-ниските обеми на износа тази година ще бъде компенсирано основно от по-високите цени“, коментира икономистът на Capital Economics Едуард Гарднър. Той прогнозира, че производството и износът на руски петрол може да спаднат с около 20% до края на годината.
Петролът от сорта Урал, който е основна част от износа на Русия, се търгува с отстъпка спрямо световните еталони и в момента е на цена от 95 долара за барел – все още много над това, което беше преди година. За сравнение, цената на американския лек суров петрол се движи около 113 долара за барел, а тази на сорта брент е малко над 114 долара за барел.
Ако руското производство спадне, други играчи могат да се намесят, за да помогнат за укротяване на цените. Според източници на Financial Times Саудитска Арабия е готова да увеличи производството на суров петрол, ако добивът на Русия падне значително след санкциите на Европейския съюз.
Нелоялните практики за морски превози са другият начин, по който Русия може да се опита да избегне петролните санкции.
От началото на войната между Русия и Украйна е имало 180 промени в собствеността на плавателни съдове от руски субекти към такива от други държави, според информационната платформа Windward. Според компанията, тези промени, регистрирани само за три месеца, вече са повече от половината от промените в собствеността на руските кораби през цялата 2021 г.
Много от руските плавателни съдове са продадени на фирми, базирани предимно в Сингапур, Турция, Обединените арабски емирства и Норвегия.