"Боклукът" на един е съкровище за друг - или къде отиват старите велосипеди
На пръв поглед Working Bikes на Western Avenue в Чикаго прилича на всеки друг магазин за ремонт на велосипеди. Няколко хиляди колела във всякакви размери и цветове са натъпкани в склада в очакване на своето ново бъдеще.
„Обработваме около 11 000 велосипеда годишно и намираме нови собственици за всички тях“, разказва Тревър Кларк, бивш адвокат и настоящ изпълнителен директор на Working Bikes.
Това, което отличава фирмата, не е само обемът, но и причината: „Ние събираме колела, които са неизползвани, изоставени или ще бъдат изхвърлени, и им намираме възможно най-добрия дом“.
Working Bikes раздава велосипеди срещу символична сума или дори безплатно на хора, които имат най-голяма нужда от тях.
Всяка година хиляди велосипеди се даряват от „хора, които ги държат в гаражите си“, казва Кларк.
Много от тях са Schwinns, марка, произвеждана в Чикаго до началото на 80-те години.
Дарения идват и от магазини за велосипеди, градски власти, полицейски управления, университети, паркове, управители на апартаменти и всякакви други източници, придавайки ново значение на старата поговорка „Боклукът на един е съкровище за друг.”
Доброволците и служителите на Working Bikes сортират велосипедите и определят най-доброто приложение за всеки.
Източник: Working Bikes
„Изпращаме около две трети от велосипедите на нашите международни партньори, най-вече в Африка и Централна Америка, особено здравите велосипеди с изпъкнали гуми, които са удобни за неравни черни пътища“, обяснява Кларк. „В Чикаго пътищата са гладки. Така че градските круизери и състезателните мотоциклети ще бъдат най-полезни тук. Ние или ги продаваме на достъпна цена, ако са били поправени от един от дузината ни професионални механици, или ги даряваме, ако са били поправени от доброволци“, продължава разказа си бившият адвокат.
За това, което Working Bikes нарича програма „Цикъл на силата“, приема препоръки от агенции за социални услуги, групи на бежанци, активисти за преходни жилищни съоръжения, „почти всяка организация с нестопанска цел, която подкрепя хора с проблеми с достъпа до транспорт и има нужда от тях, за да стигне до работа или училище, или бежанци или бивши затворници, които започват живота си отначало.
Кларк си спомня медицинска сестра от Чикаго, чийто велосипед е бил откраднат в началото на пандемията. Тъй като тя работи в спешното отделение, не искаше да използва градския транспорт от страх да не се зарази или да зарази някого с Covid. Велосипед от Working Bikes беше решението.
„Всички хора гледат на велосипедите по различен начин, като на нещо, което наистина може да промени живота на някого“, казва Анна Хеншел, бивш ръководител на програмата за доброволци на Working Bikes. „Те могат да ви помогнат да си намерите работа; те могат да ви помогнат да станете здрави; те могат да ви помогнат да промените начина, по който гледате на света”, категорична е тя.
Източник: Working Bikes
Движението на автомобили, ноу-хау, разходите и пространството, необходимо за поддръжка и съхранение на велосипед, са често срещани пречки пред използването на велосипеди, установи скорошно проучване.
Working Bikes не може да промени трафика в Чикаго, но дарява каски, ключалка и безплатно обслужване на велосипеди за една година заедно с всяко двуколесно превозно средство.
Стивънс Суазо е бежанец от Венецуела със сърдечно заболяване. „Той беше идентифициран рано като човек, който би се възползвал не само от велосипед, но и от нашата програма за обучение на механици в общността. Той е бил механик във Венецуела и в кооперацията в Чикаго го познаваха като човек, който може да оправи всичко”, обяснява Кларк. Сега той е механик на велосипеди и идва на работа с дарения от фирмата. „Страхотно е чувството да имаш доброволци, които поправят велосипед и след това да видиш, че мотоциклетът се връща в сервизния отдел, защото спирачките са били износени. Така знаем, че ги карат здраво и това ни харесва”, признава с усмивка Кларк.
От създаването си през 1999 г. Working Bikes дава възможност за нов живот на повече от 100 000 велосипеда по целия свят и десетки хиляди в Чикаго. Дори по време на пандемията доброволците се срещат, за да ремонтират и изпращат велосипеди, а също така поддържат „библиотеки с велосипеди“ за хора, които се нуждаят от тях от време на време или нямат къде да ги съхраняват.
Източник: Working Bikes
Подобно на повечето служители и доброволци в Working Bikes, Кларк намира пътя си към организацията с нестопанска цел, защото е ентусиазиран любител на велосипедите. Той не слиза от колелото си, което е пригодил да вози и двете си малки момичета до детската градина.
Той се свърза с Working Bikes като доброволец, както правят повечето, преди да стане неин изпълнителен директор през 2018 г. „Дойдох на една от техните доброволчески сесии. Уговорката е, че работите три часа с опитни механици, а след това те ви помагат да осъществите проект, избран от вас. На път за вкъщи, ремонтираният ми стар велосипед работеше толкова по-добре, че осъзнах колко много неща не знаех. Затова се и върнах”, спомня си началото Кларк.
Ремонтираните от Working Bikes стари велосипеди често се озовават в транспортни контейнери, за да бъдат изпратени в чужбина. По време на ежемесечните „партита за доставка“ десетки доброволци се събират, за да опаковат колелата възможно най-здраво, преди да ги изпратят в Танзания, Малави, Гана, Сиера Леоне, Уганда, Замбия, Ел Салвадор или Мадагаскар.
Кларк подчертава, че дарените велосипеди помагат на „медицинските сестри и здравните работници да се придвижват в отдалечени райони, както и да раздават дезинфектанти за ръце и други консумативи“.