Да бъдеш или да не бъдеш? Решава Google
Google решава кой да бъде открит в интернет и кой не. Това е ясно отдавна, но важи в още по-голяма степен за популярния рекламен продукт на компанията Ads. Просто всеки, на когото не е разрешено да помества реклами в тази платформа, бързо изчезва от мрежата.
По този начин технологичният гигант реално определя съдбата на цели бизнес модели, акцентира Handelsblatt и дава пример със съдебно дело, заведено в Хамбург, което ясно показва какви са конкретните последици, когато Google реши да използва своята власт.
В последното си решение от началото на февруари Окръжният съд в германския град до голяма степен е уважил аргументацията на адвокатите на Google в дело срещу доставчика на онлайн услуги Barely Digital.
Ищците обаче вече са подали жалба и са повдигнали въпроса доколко е справедливо отношението на компанията към нейните клиенти и дали не злоупотребява с господстващото си положение, за да реализира собствените си планове. В този случай, твърдят Ян Мартин и Тобиас Хюбнер, съответно основател и главен изпълнителен директор на компанията, става дума за налагане на пазара на операционната система Android Auto на Google.
На 19 октомври Google блокира акаунта на компанията в платформата си Ads и по този начин директно нанася сериозен удар по амбициите на двамата предприемачи. По думите им оттогава насам продажбите им са спаднали с около 80%. Мартин и Хюбнер генерират основните си приходи от продажбата на електронни винетки, като клиентите им могат, например, да плащат пътни такси за унгарските или чешките магистрали чрез смартфон.
Те управляват и портал, който помага на клиентите на железопътния транспорт да получават обезщетение за закъснели пътувания с влак. Срещу комисионна, разбира се.
Луда надпревара - Microsoft и Google продължават AI гонката
Двата бранда на компанията Vintrica и Fahrkartenerstattung.de разчитат основно на реклами в Google. Ако някой търси винетки за магистрали или обезщетения за железопътни превози, техните оферти обикновено се показват сравнително високо в резултатите и по този начин привличат вниманието към тях. Но това не става безплатно, а е въпрос на сериозни инвестиции. В случая те възлизат на четири милиона евро.
Въпреки тази инвестиция в един момент от Google заявяват, че с рекламите си предприемачите са нарушили политиката за "заобикаляне на системите".
От компанията, която е клиент на технологичния гигант от 2018 г. и дори попада в списъка за компании с ускорен растеж Google Accelerated Growth Team през 2021 г., незабавно подават възражение. И то на фона на факта, че Google вече им е предоставил ментори за подобряване на бизнеса модела, срещу което Barely Digital се ангажира да похарчи шестцифрена сума за реклама в платформите на гиганта в рамките на три месеца.
Малко повече от година по-късно Google отхвърля рекламите на Barely Digital като противоречащи на правилата. Това очевидно се е сторило странно и на съдиите от Хамбург, тъй като те издават временна заповед Google да деблокира акаунта малко преди Коледа.
Ново дело срещу Google в САЩ за монопол в дигиталната рекламаИнституцията обвинява компанията в антиконкурентно поведение и повишаване на бариерите за навлизане на пазара на нови конкуренти
Но изглежда, че Google има сериозни намерения да спре рекламата на винетки в своята платформа. Компанията изведнъж се позовава на друг пасаж от своите условия, които забраняват на клиентите на Ads да пускат реклами за услуги, "които са достъпни директно от правителствена агенция или от организация, която има сключен договор с правителството", какъвто е случаят с винетките.
От Barely Digital имат само едно обяснение за промяната - те смятат, че Google скоро ще започне да предлага електронни винетки за Европа в някоя от собствените си услуги. По-конкретно те намекват, че компанията иска да създаде интерфейс чрез приложението Maps, чрез който в бъдеще само операторите на магистрали ще могат да продават своите винетки.
От Google категорично отричат това, но в миналото други компании като Holiday Check, Booking.com и Idealo също са отправяли обвинения към технологичния гигант за злоупотреба с пазарно положение.
Още повече, че миналата есен съдът потвърди глобата от милиард долара, наложена на Google от ЕК заради незаконни практики с операционната система за мобилни телефони Android. Причината за нея беше свързана с това, че чрез нея компанияра затвърждава пазарната си мощ на терена на интернет търсачките.