Мостът до Месина: Мафията и географията пречат на голямата италианска мечта
"Ще го направя, когато мостът към Месина бъде завършен".
Изразът вече се е превърнал е нещо като народна поговорка, любима на италианците.
Мечтата за мост, който да свързва континенталната част на страната със Сицилия през Месинския проток, датира още от римско време, когато консулът Метел навързва бъчви и дърва, за да премести 100 бойни слона от Картаген до Рим през 252 г. пр.н.е., според писанията на Плиний Старши.
Оттогава насам различни планове, сред които и краткотрайна идея за тунел, се появяват и изчезват, точно като водата под моста, пише в материал по темата CNN.
По-скъпо е да не се строи, отколкото да се
Ако бъде построен, мостът през Месинския проток ще се простира на 3,2 км и ще бъде най-дългият висящ мост в света.
Сега мащабният инженерен проект може да бъде реализиран благодарение на постановление, прието от правителството на Джорджа Мелони миналия месец, след като министърът на транспорта Матео Салвини възроди плана, който за последен път беше придвижен по времето, когато премиер беше Силвио Берлускони.
През 2006 г. търгът за изграждане на моста е възложен на консорциум, ръководен от италианската фирма Salini Impregilo, която сега се нарича WeBuild. Когато правителството на Берлускони пада през същата година, плановете за изграждане на моста се сриват с кабинета, а следващият министър-председател, Романо Проди, счита, че това е загуба на пари и риск за околната среда.
Оттогава различни правителства се опитват да възобновят проекта, а сегашната управляваща коалиция на Мелони, Салвини и Берлускони го включи в списъка с предизборните си обещания. След като спечелиха и Салвини стана министър на транспорта, той го превърна в свой приоритет.
Компанията WeBuild, която все още държи на хартия решението за възлагане на търга, съди правителството за нарушаване на договора, след като проектът беше спрян, но тя остава най-вероятен изпълнител, на който ще бъде възложен проектът, въпреки "проявения интерес от цял свят, включително от Китай", заяви Салвини пред Асоциацията на чуждестранната преса в Рим през март, когато представи плана. "Тези, които спечелиха търга през 2006 г., са тези, които най-вероятно ще продължат с окончателния вариант на проекта", каза той, без да назовава директно WeBuild.
Facebook/WebuildGroupOfficial
Инженерният директор на WeBuild, Микеле Лонго, беше поканен в парламента, за да говори за обновения план на 18 април.
"Мостът над Месинския проток е проект, който може да започне да се реализира веднага. Веднага след като договорът бъде възстановен и актуализиран, проектът може да започне", заяви Лонго пред парламента. "Очаква се изпълнителното проектиране да отнеме 8 месеца, докато времето, необходимо за изграждането на моста, ще бъде малко повече от 6 години."
Цената на проекта е 4,5 млрд. евро за моста и 6,75 млрд. евро за инфраструктурата за поддържането му от двете страни, което включва модернизиране на пътните и железопътните връзки, изграждане на терминали и извършване на подготвителни работи на земята и морското дъно, за да се "намалят хидрогеоложките рискове" по време на строителството, според плана, представен на транспортното министерство.
От 1965 г. насам 1,2 млрд. евро публични средства вече са изразходвани за предпроектни проучвания, според италианското министерство на финансите.
Министър Матео Салвини обича да казва, че ще струва повече "да не се строи мостът, отколкото да се построи".
Линиите на разлома и мафията
Плановете може и да изглеждат напреднали, но предизвикателствата са сложни.
Южна Италия е предразположена към корупция, като два големи клона на организираната престъпност – калабрийската Ндрангета и сицилианската Коза Ностра, имат богат опит във внедряването в мащабни строителни проекти.
Неотдавнашният арест на шефа на Коза Ностра Матео Денаро след 30 години на свобода в Сицилия беше ценна победа на властите над мафията. Според показанията на информатори, допринесли за ареста, Денаро е бил против изграждането на моста, както и някои други босове на мафията.
Въпреки че мафиотът вече е зад решетките, опасенията остават. Проучване на мозъчния тръст Nomos Centre, посветено на борбата с мафията, публикувано преди 20 години и актуализирано сега, предупреждава, че части от проекта, като транспорта и доставките, могат да попаднат под контрола на престъпниците, както и че има вероятност местните мафиоти да поискат рекет.
Салвини омаловажи опасенията. "Не се страхувам от проникване на престъпността, можем да гарантираме, че там ще работят най-добрите италиански, европейски и световни компании. За всяко евро, инвестирано в моста, ще има контролни органи, върху които работим", каза той пред парламента.
Съществуват обаче и геофизични проблеми, които може да се окажат по-голямото предизвикателство за моста до Месина.
Месинският проток е разположен по протежение на разломна линия, където през 1908 г. земетресение с магнитуд 7,1 по Рихтер отнема живота на над 100 000 души и предизвиква цунами, което опустошава крайбрежните райони от двете страни на пролива - калабрийската и сицилианската. То остава най-смъртоносното регистрирано сеизмично събитие в Европа до момента.
Facebook/WebuildGroupOfficial
Водите също са бурни. Теченията са много бурни и се променят на всеки шест часа, според НАСА, която отбелязва, че силните вълни се виждат от сателитите в Космоса.
Според първоначалния план на WeBuild, палубата на моста ще бъде изградена така, че да издържа на ветрове със скорост до 300 км/ч и ще може да бъде отворена за движение при ветрове със скорост до 150 км/ч. Ще има по три ленти във всяка посока - две за движение и една за аварийни ситуации, а по средата ще има влакови линии. Според настоящия план на всеки час ще могат да преминават 6 000 леки и товарни автомобила, а всеки ден - 200 влака.
Мостът ще бъде на около 74 метра над морското равнище и ще позволява плавателен канал с дължина 600 метра, което ще позволява преминаването на товарни кораби и дори на най-високите круизни кораби. Ще бъде проектиран така, че да издържи на земетресение с магнитуд 7,5 по Рихтер, което е малко по-силно от разрушителното земетресение през 1908 г.
Само фазата на строителството ще допринесе с 2,9 млрд. евро за националния БВП и ще осигури работа на 100 000 души и 300 доставчици, заяви Лонго пред парламента, като добави, че "повечето от тези хора ще дойдат от регионите на Сицилия и Калабрия, където нивото на безработица е високо".
По отношение на географските предизвикателства Лонго заяви пред CNN, че това е "един от най-динамичните водни проливи навсякъде между дълбочините и теченията, но също така е един от най-проучваните райони. Има милиони страници с изследвания, ние сме ги прочели." Относно опасностите от въвличане на организираната престъпност той заяви: "Няма невъзможни неща, но това е с нисък риск".
"Опустошително" за дивата природа
Природозащитниците отдавна твърдят, че мостът ще бъде разрушителен за терена и дивата природа.
"В Месинския проток, много важно място за преминаване на птици и морски бозайници, е съсредоточено едно от най-високите нива на биоразнообразие в света", казва говорител на групата Legambiente и добавя, че мостът, както по време на строителството, така и след него, ще наруши миграционните пътища между Африка и Европа.
Световният фонд за дивата природа също води кампания срещу възобновяването на проекта.
"Целият район на Месинския проток е защитена зона съгласно Директивата за местообитанията на ЕС", казва в изявление Стефано Ленци, директор на WWF за връзки с институциите. Още през 2006 г., преди планът да бъде отложен, групата подготвяше съдебен иск, за да се опита да го спре заради нарушаване на защитените зони на Европейския съюз.
Групите за защита на околната среда твърдят, че половинчасовият ферибот е маршрутът с най-малко нарушения.
Въздействието върху икономиката след изграждането на моста ще бъде безспорно голямо, настоява Матео Салвини, като обяснява, че товарните кораби от Азия ще могат да акостират в Сицилия и тези стоки ще могат да бъдат транспортирани с високоскоростни влакове до Европа, след като бъдат изградени високоскоростни релси - въпреки че в момента такива не съществуват.
Общественото мнение и от двете страни на пролива остава смесено, като тези, които са в състояние да просперират чрез увеличаване на търговията и улесняване на туризма, подкрепят проекта, а тези, които нямат нищо против Сицилия да остане изолирана, са предимно против.
Мостът никога не е бил толкова близо до построяването си, колкото сега, след като Джорджа Мелони подписа декрета, който проправя пътя за осъществяването на конкретни планове. Документът ще влезе в сила през юни, а Салвини заяви, че се надява мостът да започне да се строи до юли 2024 г.
Месинският проток присъства още в творчеството на Омир, който го описва като бърлогата на морските чудовища Сцила и Харибда. И макар че в днешни времена единствените чудовища може да са екологични и криминални, няма съмнение, че независимо кога ще се случи, мечтата да има мост до Месина ще бъде жива, до момента, в който той не бъде завършен.