В повечето европейски страни електрическите тротинетки са предназначени за движение по пътищата, но някои граждани активно ги използват на тротоара, което създава предпоставка за опасни инциденти с пешеходците.

Френско-холандската компания Dott оборудва своите тротинетки с камери с изкуствен интелект, за да събере данни от над 3000 пътувания и повече от 6000 км в Брюксел, Белгия и Гренобъл, Франция и Тел Авив, Израел.

Изследването установява, че в 93% от случаите тротинетките са използвани за движение по уличните платна.

"По-голямата част от хората искат да използват общественото пространство по безопасен начин", заяви говорител на Dott, цитиран от Euronews. "Затова не е изненадващо, че карането по тротоара се среща само в малка част от случаите на използване на е-скутери".

"Ползвателите на скутери могат да се чувстват уязвими по нашите пътища в сравнение с автомобилите, автобусите и камионите и затова, ако инфраструктурата ги кара да се чувстват незащитени, може да се очаква, че ще се преместят в безопасен район", заявиха от компанията.

Брюксел подготвя ограничения за използването на електрически тротинеткиОт догодина ще бъдат предлагани 8000 тротинетки, вместо 21 000, както е днес

"Безотговорното поведение на водача" е причина за около една четвърт от случаите, в които тротинетките се карат по тротоара.

Компанията работи по решения като курсове, целеви съобщения и в крайна сметка ограничаване на достъпа до услугата за честите нарушители.

Макар че според Dott повечето потребители се придържат към правилата за безопасност, има случаи на произшествия.

След катастрофи с фатален край във Франция, Швеция и Испания през последните години властите решиха да се борят с тротинетките чрез разпоредби, които варират от забрана за използване по тротоарите, изискване за каски или ограничаване на максималната им скорост.

7% от имащите право на глас парижани решиха края на е-скутерите под наем89% от гласувалите са подкрепили забраната, докато 11% са гласували за запазването им

Париж стигна дотам, че през септември забрани отдаването под наем на е-скутери - за първи път в Европа. Решението беше взето след обществено гласуване.

Сега операторите се опитват да направят още повече, за да гарантират по-безопасното използване на своите скутери.

"Услугата ни може да бъде персонализирана и адаптирана към различни градски среди", казват от Dott и допълват, че компанията споделя данни и си сътрудничи с градовете по отношение на предизвикателствата, пред които са изправени.

Как се справя Европа с регулацията на електрическите тротинетки?Случаите на безразсъдно каране и неспазване на ограниченията за скорост провокират на този етап всяка държава (дори всеки град) да търси решения според собствените си нужди

Лаура Молард-Дюмон, ръководител на проекта за мобилност в Гренобъл, заяви, че камерите с изкуствен интелект на могат да помогнат на градските власти и жителите.

"Камерата подобрява спазването на правилата, като сътрудничи при конфликтни ситуации с други участници в движението. Също така ни предоставя нови данни, като регистрира инфраструктурата, която не работи или не е подходяща за потребителите. Тези функции помагат на градските власти да разберат по-добре различните начини за придвижване с е-скутер в града.", допълва тя.

Предстоят нови проучвания в Мадрид, Лион и Лондон, за да се разбере още по-добре как гражданите използват тротинетките в Европа, заявиха още от Dott.