Камери с изкуствен интелект следят дали тротинетките пречат на движението
В повечето европейски страни електрическите тротинетки са предназначени за движение по пътищата, но някои граждани активно ги използват на тротоара, което създава предпоставка за опасни инциденти с пешеходците.
Френско-холандската компания Dott оборудва своите тротинетки с камери с изкуствен интелект, за да събере данни от над 3000 пътувания и повече от 6000 км в Брюксел, Белгия и Гренобъл, Франция и Тел Авив, Израел.
Изследването установява, че в 93% от случаите тротинетките са използвани за движение по уличните платна.
"По-голямата част от хората искат да използват общественото пространство по безопасен начин", заяви говорител на Dott, цитиран от Euronews. "Затова не е изненадващо, че карането по тротоара се среща само в малка част от случаите на използване на е-скутери".
"Ползвателите на скутери могат да се чувстват уязвими по нашите пътища в сравнение с автомобилите, автобусите и камионите и затова, ако инфраструктурата ги кара да се чувстват незащитени, може да се очаква, че ще се преместят в безопасен район", заявиха от компанията.
"Безотговорното поведение на водача" е причина за около една четвърт от случаите, в които тротинетките се карат по тротоара.
Компанията работи по решения като курсове, целеви съобщения и в крайна сметка ограничаване на достъпа до услугата за честите нарушители.
Макар че според Dott повечето потребители се придържат към правилата за безопасност, има случаи на произшествия.
След катастрофи с фатален край във Франция, Швеция и Испания през последните години властите решиха да се борят с тротинетките чрез разпоредби, които варират от забрана за използване по тротоарите, изискване за каски или ограничаване на максималната им скорост.
Париж стигна дотам, че през септември забрани отдаването под наем на е-скутери - за първи път в Европа. Решението беше взето след обществено гласуване.
Сега операторите се опитват да направят още повече, за да гарантират по-безопасното използване на своите скутери.
"Услугата ни може да бъде персонализирана и адаптирана към различни градски среди", казват от Dott и допълват, че компанията споделя данни и си сътрудничи с градовете по отношение на предизвикателствата, пред които са изправени.
Лаура Молард-Дюмон, ръководител на проекта за мобилност в Гренобъл, заяви, че камерите с изкуствен интелект на могат да помогнат на градските власти и жителите.
"Камерата подобрява спазването на правилата, като сътрудничи при конфликтни ситуации с други участници в движението. Също така ни предоставя нови данни, като регистрира инфраструктурата, която не работи или не е подходяща за потребителите. Тези функции помагат на градските власти да разберат по-добре различните начини за придвижване с е-скутер в града.", допълва тя.
Предстоят нови проучвания в Мадрид, Лион и Лондон, за да се разбере още по-добре как гражданите използват тротинетките в Европа, заявиха още от Dott.