Кауза, пари, имидж: Защо няма „Черен петък“ за марки като Apple и Tiffany
По време на „Черния петък“ тази година 181 магазина REI ще бъдат затворени.
Нито един от 16 000-те служители на американската верига няма да работи в търговските обекти, складовете или офисите. Всички ще бъдат в платен отпуск.
В разрез с тенденциите на много големи марки, след Деня на благодарността REI ще бъде затворен, пише в анализ по темата BBC.
За много купувачи „Черният петък“ поставя началото на зенита в сезона на пазаруването – в САЩ близо 73 млн. души са посетили магазин в празничния уикенд на Деня на благодарността през 2022 г., като милиарди долари са похарчени и онлайн.
Дори без да имат в календара си ноемврийския празник в САЩ, други части на Северна Америка и Европа са се възползвали от потребителската тенденция.
Всяка година купувачите обикалят магазините в търсене на големи намаления. Широко разпространените видеоклипове в социалните медии често показват хаоса, който настъпва в търговските обекти: събаряне на рекламни плакати, оголване на рафтовете и дори прояви на насилие (макар че те обикновено не се дължат на липса на стоки).
Някои търговци на дребно обаче не са съгласни с консуматорската култура на Черния петък. Ето защо REI решават изобщо не отварят.
Други подхождат по различен начин: Everlane, онлайн търговец на облекло, обикновено затваря целия сайт за „Черния петък“, но сега дарява средства за различни каузи чрез Everlane Black Friday Fund.
За някои решението е мотивирано от корпоративните им ценности и имидж. Търговците на дребно, които се обръщат към купувачите с екологично и социално съзнание, често не подхранват лудостта за печалба по време на „Черен петък“.
"Те просто не се чувстват комфортно да участват в ден или в промоция на продажбите, които наистина насърчават ненужното потребление", обяснява Лиза Хатчесън, управляващ директор на стратегията за търговия на дребно в J.C. Williams Group. "Те наистина искат да са сигурни, че остават верни на целта на своята марка."
И все пак, голяма част от тези марки не просто отбягват "Черния петък" от добро сърце – от другата страна на решението им са кауза и пари.
Бен Стилър, главен директор в отдел "Клиенти" на REI, отбелязва, че когато през 2015 г. веригата обявява, че се отказва от „Черния петък“, вниманието на медиите генерира повече от седем милиарда импресии - някой е чул за REI по телевизията, радиото, печата, уебсайтовете или други медии. "Много хора научиха за REI и за това, което прави REI уникална, специална и различна в този момент", казва той.
Освен корпоративните ценности, имиджът на марката също е в основата на това решение.
Дейвид Соберман, професор по маркетинг в Rotman School of Management към Университета в Торонто, казва, че това е сериозен фактор.
"Да предположим, че имате магазин за часовници Omega", казва той, имайки предвид луксозния швейцарски бранд. "Колко често те участват в „Черен петък“? Отговорът е никога - и това е свързано с приспособяването на марката." Марки като Apple и Tiffany също отказват да участват по подобни причини.
Освен репутацията, за някои магазини „Черен петък“ просто не е практичен бизнес ход.
Част от стратегията на „Черния петък“, казва Соберман, е да се използват най-ниските цени на избрани първокласни продукти, за да се примамят клиентите да похарчат пари за други стоки, които иначе не биха си помислили да купят, много от които не са на разпродажба.
Това работи добре за търговците на дребно с големи обеми и огромни дистрибуторски мрежи, дори и да търпят загуби от силно намалените стоки.
И все пак, тази стратегия разчита на готовността на клиентите да купуват импулсивно - а това не е толкова вероятно в магазини от по-висок клас. Дори феновете на марката могат да посещават обектите ѝ само няколко пъти годишно, когато имат конкретна нужда и са готови да отделят няколкостотин долара, за да я задоволят.
Няма да бъдат подтикнати да купуват по прищявка, казва Соберман: "Може да влезете в магазина на Patagonia, за да си купите яке, но каква е вероятността да искате да си купите и раница или чифт туристически панталони? Тя е много по-малка." Всъщност Patagonia не участва в разпродажбите на „Черния петък“.
Робърт Овърстрийт, доцент по управление на веригата на доставките в Ivy College of Business към Държавния университет в Айова също посочва, че някои търговци на дребно не искат да преминават през мъките на рекламата и отстъпките за клиентска база, която може би не е толкова отдадена към тях. "Те не търсят купувачи, които пазаруват на изгодни цени, а хора, които са лоялни към дадена марка.", смята експертът.
В маркетинга на търговията на дребно преобладаващите тенденции показват, че лоялните клиенти често стават постоянни и предлагат по-дълъг период на живот на марката. Освен това, те са по-лесни за поддържане, отколкото постоянното търсене на нови.
Соберман добавя, че привличането на търсачи на изгодни оферти чрез огромни отстъпки в „Черния петък“ може дори да отблъсне основните купувачи, ако орди от търсачи се втурнат през магазина, готови на всичко за по-евтини продукти.
Причините, поради които търговците на дребно решават да не се възползват от „Черен петък“ са различни, но в основата им е въпросът как пазаруването се вписва в бизнес стратегията.
В крайна сметка, дългосрочната перспектива е от значение. "Тяхната стойност е свързана с всеки ден, а не само с използването на разпродажбата като цел за популяризиране на продуктите им.", допълват експертите.