На рекламната картинка нещата изглеждат така: лъскави сгради със зеленина наоколо и усмихнати пешеходци. В реалността това трябва да са 7 хиляди нови жилища, разпределени в три квартала, търговски и обществени пространства.

Мястото е Калифорния, а името на комплекса - North Bayshore. Забележително е кой инвеститорът. Вярвате, или не, Google, макар че компанията се старае да не се афишира като собственик, пише Business Insider.

Компанията не за първи път се захваща с проект, свързан със строителство. Но досега това се правеше с корпоративна цел – например жилища за служителите. В бъдеще обаче компанията ще се насочи към всички потребители.

В тази история обаче има много по-големи проблеми от желанието на един технологичен гигант да излезе на нов пазар. Известно е от десетилетия, че в САЩ има сериозни затруднения с жилищата и по-скоро с тяхната достъпност. Google неведнъж е обвинявана, че също има принос за тази криза, тъй като цените на имотите в определени региони стават космически след като компанията отвори свой клон наблизо. Но дори да се приеме, че има известна отговорност, трябва да се признае, че и Google също страда от проблема. Сега обаче явно компанията е решила да вземе нещата в свои ръце.

Всъщност няма значение дали строителят ще се казва Google, Meta или по друг начин. Изграждането на т.нар. корпоративни градове, т.е. район, възникнал покрай бизнеса на една компания, има дълбоки традиции в САЩ. Тяхната история невинаги е приятна, обратното – често е свързана с жестока експлоатация на работници.

Цените на имотите в Австралия достигнаха нови върхове заради миграциятаНовата политическа мярка ще доведе до намаляване на броя на имигрантите през следващите четири години с 14 %
В наши дни не изглежда някой от технологичните гиганти да има кой знае колко футуристична визия за бъдещите населени места. Залага се по-скоро на традиционната концепция – стъклени офис сгради, паркове, улици със заведения и жилищни сгради. Не е лошо, но не е и кой знае какво.

Затова никой не бива да си представя плаващи градове или нещо подобно. Целта е ясна – намеса на нов пазар, изпреварване на конкуренцията и задържане на топ служителите чрез предлагане на удобно и достъпно жилище близо до офиса.

След години планиране компанията е поискала разрешително за строеж от властите в градчето Mountain View, където ще се намира бъдещият им комплекс, пише Business Insider. Там в момента има крайградски офис, който ще бъде заменен от жилища. Ако се вярва на предварителните съобщения, тези апартаменти би следвало да са достъпни за доста хора. Google има и още един проект в близост. Той предвижда разрушаване на офис сгради и строеж на още 2000 жилища.

Facebook също се опитва да се включи. Миналата година властите в Menlo Park в Калифорния одобриха проект за комплекс с 1700 жилища. Бъдещият град шеговито е наричан „Зъктаун“.

Междувременно Walt Disney също планира строителството на свой комплекс, което трябва да започне догодина. Той ще се намира във Флорида близо до един от парковете им и ще е с капацитет от 1400 жилища. Universal, един от конкурентите, не остава по-назад – техният планиран комплекс е с 1000 апартамента.

Тези компании са собственици на земята, но в плановете им не влиза управлението на комплексите. То вероятно ще бъде отдадено на други фирми, които ще се занимават с поддръжката. Така че бъдещите наематели няма да плащат директно на гигантите, а чрез посредници.

Наемите в Манхатън поевтиняват за първи път от 2 годиниСредният наем в мегаполиса е спаднал с 2% през ноември от 4095 на 4000 долара

Строителството на комплекси не е единственият начин, по който големите компании могат да „раздвижат“ регионите. Преди години, когато Amazon търси къде да построи втора централа, в надпреварата се включват Кънектикът и Охайо. Те се състезават да предлагат най-добрите условия и отстъпки заради обещанието на компанията да разкрие 25 хил. работни места. В крайна сметка проектът е реализиран във Вирджиния, където са построени офис сгради с по 22 етажа и парк.


Amazon може и да не строи директно като Google и Facebook, но това не означава, че не е замесена в бизнеса. Компанията притежава Amazon Housing Equity Fund на стойност 2 млрд. долара, чрез който се реализират проекти за жилищно строителство в Сиатъл и Нешвил.

Естествено, трябва да се кажат и няколко думи за Илон Мъск. Твърди се, че той се опитва да реализира строителството на нов град с името Snailbrook в Тексас с идеята, че един ден хилядите му служители може да получат жилища там срещу по-нисък наем.

Тексаската утопия на Илон Мъск - предприемачът строи собствен градНовият град Snailbrook ще се издига около Остин до фабриките на Boring и SpaceX

„Не е изненадващо, че някои от най-големите жилищни проекти идват от технологични гиганти от Силициевата долина. Те се реализираха в Калифорния с утопичната идея, че да „свържеш хората“ е отговор на много съвременни проблеми“, казва пред Business Insider Грант Болмър, преподавател в университета в Куийнсланд, Австралия.


Това е логично – все пак тези компании спечелиха милиарди долари отвличайки човешкото внимание към дисплеи на всякакви устройства. Следващата стъпка е да построят градове, в които да прилагат собствените си принципи.

„Доверието в демокрациите е слабо. И се появява тази концепция: „Ние можем сами да построим идеалния град и идеалния свят. Според приницпите, с които създадохме новите технологии“, казва Болмър.

Прокурори и SEC разследват Tesla по таен проект, свързан с къща за МъскОще през юли WSJ съобщи, че членовете на борда на Tesla са разследвали дали с ресурсите на компанията е било злоупотребено в рамките на известния вътрешно Project 42, и дали Мъск е участвал лично

Освен че имат утопични идеи, компаниите са и безмилостно прагматични. Това са машини за печелене на пари, подчинени на акционери, които пък следят всяка тяхна стъпка.


„Ако оставим настрана идеалите, новите градове предлагат и големи бизнес възможности“, казва архитектът Маргарет Крауфорд, преподавател в калифорнийския университет „Бъркли“.

Всъщност компаниите се интересуват основно от две неща – печалба и реклама. Строителството на жилища има позволява да задържат най-квалифицираните си кадри и едновременно с това да подобрят имиджа си.

Пътуването е една от основните причини, поради която след отпадане на ковид ограниченията много служители не искат да се връщат за постоянно в офиса. А високите цени принуждават все повече хора да си търсят евтино жилище, в повечето случаи – далеч от работното място. Ето защо компаниите трябва да мислят и за домове на работниците си.

Гъвкави офиси за целия бизнес свят: Как ръстът на IWG обхваща и БългарияВодещият глобален доставчик на гъвкави работни пространства открива седем нови локации в България

Това обаче може да означава, че работодателят контролира абсолютно целия живот на служителя си – той създава бизнеса, строи жилището, прави дарения на местната църква, грижи се и за публичните пространства – паркове, места за почивка и т.н. Служителят може да загуби всичко това, ако някога реши да стачкува, защото заплатата му е ниска или условията на работа – лоши. Така бизнесът се превръща в абсолютния господар. В такива условия работникът трудно ще се реши да поиска подобряване на положението си.


„Много бързо хората започват да гледат на компанията като на „златна гъска“. И не смеят да направят нищо против волята ѝ“, казва Харди Грийн, автор на книга за историята на фирмените градове в САЩ.

В миналото тези населени места западат, когато работниците започват да взимат по-големи заплати и могат да си позволят коли. Така пътуването вече не е проблем и те заживяват на по-отдалечени места, придобивайки поне малко независимост. Днес експериментите с такива градове се считат за провал, защото се свързват предимно с лоши условия на живот и експлоатация на служителите.

Имайки предвид досегашния опит е интересно в каква посока ще се развиват градовете на технологичните гиганти – към идеализираната версия с евтини жилища или варианта, в който бизнесът е господар на всичко.