Реалното замърсяване с CO2 от повечето пътнически автомобили по пътищата на ЕС е същото като преди 12 години въпреки поставените през 2010 г. цели за намаляване на емисиите от новорегистрирани превозни средства, което застрашава екологичната програма на Европа, предупредиха от Европейската сметна палата (ЕСП).

В свое изявление ЕСП посочва, че през 2010 г. производителите на автомобили са използвали пропуски в изискванията за изпитване, за да получат намалени стойности в лабораторни условия, като добавя, че разликата с реалните емисии - т.е. когато автомобилите действително се движат по пътищата - е "огромна".

В резултат на това и след скандала "Дизелгейт" - когато през 2015 г. Volkswagen призна, че е оборудвал 11 милиона автомобила по целия свят със софтуер, който мами тестовете за емисии на дизелови двигатели - през септември 2017 г. стана задължителен нов цикъл на лабораторни тестове, отразяващ по-добре реалните условия на шофиране.

Кои страни от ЕС използват най-много и най-малко ВЕИ?17 от 27-те държави членки на ЕС отчитат дялове под средния за ЕС от 23% през 2022 г.


"Това ефективно намали (но не премахна) разликата между лабораторните и реалните емисии. Реалните емисии от конвенционалните автомобили - които все още съставляват почти три четвърти от регистрациите на нови превозни средства - не са намалели", акцентират одиторите, цитирани от Reuters.

Затова и Европейската комисия ще препоръча на ЕС да намали нетните си емисии на парникови газове с 90% до 2040 г. спрямо нивата от 1990 г., за да гарантира, че блокът ще може да постигне нулеви стойности десет години по-късно, съобщават вътрешни източници пред информационната агенция.

"Зелената революция в ЕС може да се случи само ако има много по-малко замърсяващи превозни средства, но предизвикателството е огромно", казва Пиетро Русо, член на ЕСП, който ръководи одита. "Истинско и осезаемо намаляване на емисиите на CO2 от автомобилите няма да се случи, докато преобладава двигателят с вътрешно горене, но в същото време електрифицирането на автомобилния парк на ЕС е голямо и трудно начинание".

Енергийната ефективност се влияе от масата

Първи в света: Увреждането на околната среда става престъпление в ЕСЗаконът въвежда нови наказания, вариращи от лишаване от свобода за физически лица до лишаване на компании от достъп до публични средства


Въпреки че през последните 30 години ЕС успя да намали емисиите на парникови газове в много области, тези от транспортния сектор продължават да нарастват. През 2021 г. на него се падат 23% от общите емисии на парникови газове в ЕС, като леките автомобили са отговорни за повече от половината от тази стойност.

По-конкретно, през последните 10 години емисиите са останали постоянни при дизеловите автомобили, докато при бензиновите са намалели незначително (-4,6%), обяснява ЕСП, като отбеляза, че напредъкът в ефективността на двигателите е бил компенсиран както от увеличената маса на превозните средства - заради тенденцията SUV през последните години - така и от по-мощните двигатели.

Реалните емисии на хибридните автомобили също са много по-високи от тези, отчетени в лаборатория, като се планират корекции на правилата, които трябва да променят това. Но през 2025 г.

"Дотогава плъгин хибридите ще продължат да се третират като превозни средства с ниски емисии в полза на производителите на автомобили", коментират одиторите на ЕС.

ЕП задължи всички членки да намалят парниковите емисии с 40% до 2030 г.Страните от ЕС ще трябва ежегодно да гарантират, че не надвишават квотите си за емисии


Според тях единствено електрическите превозни средства, чиито продажби са скочили от един на всеки 100 регистрирани нови автомобила през 2018 г. до почти един на всеки седем през 2022 г., са довели до наблюдаваното напоследък намаляване на средните реални емисии на CO2.

От ЕСП обаче предупреждават, че пречките пред по-нататъшното ускоряване на разпространението на електромобилите остават, независимо дали става въпрос за достатъчен достъп до суровини за производство на батерии или за достъпността на електрическите модели, което може да принуди потребителите да задържат по-дълго старите си замърсяващи автомобили.

По данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) пътническите автомобили в Европейския съюз са средно на 12 години, като Гърция и Естония имат най-старите автомобилни паркове в региона - почти 17 години, а Люксембург - най-новите (7,6 години).