БНБ установи несъвместимост и отстрани Андрей Гюров като подуправител
Решението е във връзка с правните последици от установената от Комисията за противодействие на корупцията несъвместимост
Управителният съвет (УС) на Българската народна банка (БНБ) установи несъвместимост на Андрей Гюров в качеството му на подуправител, ръководещ управление „Емисионно“, и член на УС на БНБ.
Решението е във връзка с правните последици от установената от Комисията за противодействие на корупцията (КПК) несъвместимост, съобщават в сайта на държавната банкова институция.
При вземане на решението БНБ отчете представеното писмено становище от Гюров, както и изложеното от него при изслушването му.
Андрей Гюров не участва в гласуването. Решението е прието с единодушие от останалите шест члена на УС на БНБ.
За да вземе своето решение, УС на БНБ отчете:
- Правната рамка относно реда за предсрочно освобождаване на член на Управителния съвет, с изключение на управителя, която е в съответствие с изискванията на пряко приложимото европейско право, потвърдена и от Европейската централна банка в изготвения от нея Конвергентен доклад през юни тази година;
- Правилата на административното право, съгласно които УС на БНБ не преценява по същество акта, приет от КПК, в чиято компетентност е установяване на несъвместимост, а единствено съобразява този акт в контекста на принципите и правилата на централното банкиране;
- Правната несигурност в условията на този прецедент за българската и европейска законова рамка и практика, която поражда рискове за независимостта и репутацията на централната банка;
- Възможността за политизиране на този юридически казус при сложната политическа среда в страната.
В случай че Андрей Гюров обжалва днешното решение на УС на БНБ, Върховният административен съд следва да се произнесе в двуседмичен срок, допълва БНБ.
При постановяване на съдебно решение, с което се отменя решението на УС на БНБ, Гюров ще продължи да изпълнява мандата си в БНБ. В случай че съдът потвърди постановения от УС на БНБ акт, той ще бъде внесен в Народното събрание на Република България за окончателно решение.
Законът за БНБ предвижда кратък срок за произнасяне от страна на съда, с оглед обезпечаване на интегритета и независимостта на централната банка и недопускане на ситуация, при която нейният ръководен орган да функционира в рамките на непълен състав по-продължителен период от време. Съдът може да прецени за необходимо да бъде сезиран и Съда на Eвропейския съюз, в случай че приеме за необходимо и неговото тълкуване по казуса.
Българската народна банка остава в готовност да предприеме всички последващи действия в съответствие с решенията на съда и Парламента.
Самият Гюров вече обяви, че ще обжалва решението на БНБ пред Върховния административен съд. Той изпрати своята официална позиция до БТА. Ето и целият текст:
УС на БНБ може и трябва да отстоява независимостта на банката и да защити членовете на ръководните органи от натиск и външно влияние при вземането на решения.Днес Управителният съвет на централната банка ще разгледа искането за отстраняването ми от поста подуправител в отговор на незаконния акт на КПК. В тази връзка искам да изложа и публично фактите, с които вече запознах членовете на управителния орган.Процедурата за отстраняването ми е инициирана предсрочно, без към момента да има каквито и да било доказателства за нарушение от моя страна. Предложението за отстраняването ми като подуправител се основава изцяло върху акта на КПК, който не е влязъл в сила и който съм обжалвал. АССГ вече определи жалбата ми като допустима и насрочи открито съдебно заседание по нея на 16.09.2024 г. По правилата на административния процес действието на решението на КПК е спряно и към днешна дата то не поражда правни последици. При разпределението на доказателствената тежест съдът е отбелязал, че КПК нито сочи, нито представя доказателства за твърдението, че съм извършвал дейност по смисъла на чл. 12, ал. 5 ЗБНБ. Но дори актът на КПК да беше влязъл в сила, то към днешна дата не е налице каквато и да е несъвместимост. Подал съм оставки от управителните съвети на сдруженията много преди да заема длъжността подуправител и не съм извършвал никаква дейност в периода от моето встъпване в длъжност до момента. Макар и да няма правна пречка за притежаването на дялове в дружество с ограничена отговорност, реших доброволно до продам своите дялове още миналата година. Дори по произволните стандарти на КПК по отношение на тълкуването на чл. 12, ал. 5 ЗБНБ към днешна дата не може да се говори за каквато и да е несъвместимост. Не е налице и основание да се твърди, че съм признат за виновен за сериозно нарушение по смисъла на Устава на ЕСЦБ и на ЕЦБ, защото такъв акт няма. Със сигурност актът на КПК не може да служи като основание за подобно решение, тъй като той изобщо не е влязъл в сила, а неговото съдържание не се подкрепя от правни или фактически съображения, както може да се установи и от определението на АССГ по моята жалба.Предвид всички изложени факти, очаквам Управителният съвет на БНБ да отхвърли искането за отстраняването ми от поста подуправител. В тази ситуация и аз, и членовете на ръководния орган сме водени от професионални подбуди и най-вече от необходимостта да защитим Банката от натиск и вмешателство. Убеден съм, че колегите в УС си дават ясна сметка, че законността не може да се защитава с незаконни актове и че отстраняването ми би било съучастие в неправомерните действия на КПК. Нещо повече, това би поставило всеки член на ръководството на БНБ в риска да бъде атакуван без доказателства и съдебно решение. Заявявам, че ако бъда отстранен ще обжалвам решението пред Върховния административен съд. Това е важно не само за мен, но и за останалите членове на УС на БНБ, за да е ясно, че не може да се допусне натиск върху органите за вземане на решение. Настоящият случай се следи внимателно както от Европейската комисия, така и от Европейската централна банка, защото установяването на произволно основание за предсрочно прекратяване на мандата на член на управителния съвет на БНБ представлява нарушение на правото на Европейския съюз и заплаха за нашето пълноправно членство в ЕС чрез участието на Република България в еврозоната.