Моделът и инфлуенсър Бела Хадид направи официално изявление дни след скандала с Adidas, породен от свалянето на рекламна кампания с нейно участие.

„Шокирана съм, разстроена съм и съм разочарована от липсата на чувствителност, която беше вложена в тази кампания“, заяви красавицата в Instagram профила си.

Рекламната кампания за новите ретро маратонки на Adidas, наречени SL72s, беше намек за Олимпийските игри в Мюнхен през 1972 г.

Публикувана по-рано през юли, рекламата показваше Бела Хадид, която държи букет цветя, докато носи обувките, които дебютират именно на Игрите в Мюнхен.

Но събитието става широко известно с мрачната трагедия, която се случва в олимпийското село: клането, извършено от палестинската група „Черният септември“, която убива 11 израелски спортисти и един германски полицай на 5 септември 1972 г.

Именно тази асоциация доведе до скандал с избора на Хадид за рекламно лице на въпросната кампания поради нейния палестински произход, припомня CNBC.

Освен това, моделът отявлено се застъпва за правата на палестинците и дарява солидни суми за хуманитарна помощ в ивицата Газа.

В официалната си позиция Хадид заяви, че не е знаела за връзката с историческите събития от Олимпийските игри в Мюнхен и ако е знаела, не би участвала в кампанията.

„Никога не бих участвала съзнателно в изкуство или творба, свързана с каквато и да е ужасяваща трагедия“, категорична е 27-годишната Хадид, която е работила и като лице на Dior.

Преди пускането на кампанията не знаех за историческата връзка със зверските събития през 1972 г… Ако бях наясно, никога нямаше да участвам.

„Екипът ми трябваше да знае“, допълва тя. „Adidas трябваше да знае и аз трябваше да направя повече проучвания, за да разбера и да говоря по темата.“

На 19 юли Adidas публикува изявление, в което се извини за рекламата и заяви, че „преработва останалата част от кампанията“.

„Осъзнаваме, че са направени връзки с трагични исторически събития - макар че те са напълно непреднамерени и се извиняваме за всяко причинено огорчение или стрес“, заявиха от спортния гигант.

„Вярваме в спорта като обединяваща сила и ще продължим да полагаме усилия да отстояваме разнообразието и равенството във всичко, което правим“.

Според The Guardian публикациите в социалните медии на рекламната кампания с участието на Бела Хадид са били премахнати.

Ожесточени критики към кампанията дойдоха от израелското правителство, чийто официален акаунт в X изрази несъгласие Хадид да бъде „лице на тяхната (на Adidas) кампания“, и от Американския еврейски комитет, който заяви, че решението на Adidas да включи „гласовит антиизраелски модел, за да напомни за тази мрачна Олимпиада, е или огромен пропуск, или умишлено подстрекателство“.

Организацията не предостави доказателства за твърдението си, че Хадид е „антиизраелска“. В миналото тя е критикувала действията на израелското правителство, като в същото време е изразявала противопоставянето си на антисемитизма.

Поддръжниците на Бела Хадид разкритикуваха нападките и решението на Adidas да я свали от кампанията, като заявиха, че свързване с терористична атака, извършена преди 52 години заради етническата ѝ принадлежност, е расистко. Много пропалестински активисти призоваха за бойкот на Adidas.

Компанията не отговори веднага на запитването на CNBC за коментар.

„Въпреки че намеренията на всички бяха да направят нещо положително и да обединят хората чрез изкуството, колективната липса на разбиране от всичкиподкопа процеса“, допълни моделът в изявлението си.

Не вярвам в омразата под каквато и да е форма, включително в антисемитизма.

"Това никога няма да се промени и аз напълно поддържам това изявление. Свързването на освобождението на палестинския народ с едно толкова трагично нападение, е нещо, което наранява сърцето ми.

Ще подкрепям завинаги моя народ от Палестина, като същевременно ще продължа да се застъпвам за свят, свободен от антисемитизъм. Антисемитизмът няма място в освобождението на палестинския народ.“, допълва още Бела Хадид.