Учени доказват за първи път, че видеоигрите могат да помогнат на психичното здраве
Проучване с близо 100 000 респонденти в Япония установява, че игрите намаляват психологическия стрес на хората и подобряват удовлетвореността от живота
Според ново мащабно проучване, проведено в Япония по време на пандемията, видеоигрите могат да бъдат полезни за психичното ви здраве.
Когато през 2020 г. Ковид разстрои световните вериги за доставки, търсенето на видеоигри скоростно надхвърли наличното предлагане, затова японските търговци на дребно използваха лотарийна система, за да решат кой може да си купи двете основни конзоли там - Nintendo Switch и PlayStation 5. В резултат на това учени виждат възможност за естествен експеримент за това как точно се осъществява това случайно разпределение на игрите.
Те изследват близо 98 000 души - включително около 8200, участвали в лотарията - и установяват, че получаването на конзола намалява психологическия стрес на хората и подобрява удовлетвореността им от живота. Според проучването, публикувано в списание Nature Human Behaviour, игрите са подобрили цялостното им психическо състояние.
В реално изражение въздействието върху геймърите вероятно е било „незначително, но осезаемо“, казва пред Euronews Health Ник Балу, академик в Оксфордския интернет институт, който изучава връзката между игрите и психичното здраве.
Важно е да се отбележи, че динамиката на пандемията може да е изкривила резултатите, тъй като хората като цяло са били с по-лошо психично здраве и са имали по-малко възможности за общуване и други хобита, особено в първите месеци на пандемията.
„Имаме много доказателства, че в началото на пандемията хората са се обръщали към игрите като към спасителен пояс“, отбелязва Балу. Неговата собствена работа установява, че игрите са помогнали на някои хора да се справят с психическото натоварване от локдауните.
Въпреки това проучването е сред първите, които доказват и откриват причинно-следствена връзка между видеоигрите и психичното здраве. Изследователите установяват и разлики между конзолите, като притежаването на PS5 има по-голям ефект върху момчетата и мъжете, както и върху „хардкор геймърите“, а Switch „леко облагодетелства“ момичетата и жените, заедно с хората, които не са играли много преди да спечелят от лотарията.
„Това подсказва много интересни бъдещи въпроси за това как различните продукти влияят на живота ни по различен начин“, казва Майк Кук, старши преподавател по компютърни науки в Кралския колеж в Лондон.
Опасения за пристрастяване
Повече от половината от европейското население редовно играе видеоигри, а геймърският сектор в ЕС е донесъл 23,48 млрд. евро през 2022 г. И все пак, въпреки своята популярност, игрите отдавна предизвикват загриженост от страна на родители, политици и здравни експерти.
В противоречив ход от 2018 г. например Световната здравна организация класифицира гейминг разстройството като клиничен синдром, характеризиращ се с липса на контрол върху игрите. Институцията определя като това като поставянето на видеоигрите като приоритет пред ежедневието и отбелязва „негативните последици“ за отношенията със семейството или приятелите, образованието, работата или личния живот.
Междувременно в Обединеното кралство хората с геймърска зависимост могат да получат медицинско лечение към Националната здравна служба (NHS). Между октомври 2019 г. и март 2023 г. 745 души са били насочени към клиниката.
Освен самото пристрастяване, други проучвания са установили смесени резултати относно връзката между видеоигрите, психичното благополучие, агресията и когнитивните функции.
Новото проучване може да спомогне за промяна на мнението за игрите, което да доведе до по-ясно разграничение между геймърите, които извличат реални ползи от игрите, и тези, които не се овладяват в развлечението.
„Все още има ясни кампании за очерняне на игрите, но като цяло сега разговорът е много по-нюансиран: за много хора ползите са повече от вредите, но несъмнено има и такива, за които е вредно“, казва Балу.