Посетителите на фестивала No Art в Амстердам това лято сигурно са си прекарали страхотно. Но останалата част от света не е разбрала за това от социалните мрежи. Причината е проста – на присъстващите е било забранено да ползват смартфони. На входа са им раздавани пликове за устройствата с изричната инструкция да не ги ползват до края на събитието, посочва The Guardian.

Това ограничение е наложено от организаторите Бора Гюней и Рууд Бойманс заради непрекъснатото записване на концертите. На техните събития е обичайно да има т.нар, „арт моменти“ – соло на китара, саксофон или друго изпълнение, което превръща концерта в специално преживяване. Но не и когато бъде записано.

„Забраната на телефоните промени всичко. Сега хората се запознават, говорят си, стават приятели. И купонът се завръща“, казва Бойманс.

За следващите си събития те планират телефоните да се заключват в специални портфейли, които ще се отварят само с магнит на входа или на местата за продажба на напитки. Това е сравнително нова тенденция, но тя набира скорост много бързо.

Из цяла Европа организаторите налагат подобни забрани. На Voоdoo, събитие за електронна музика, което ще се проведе близо до замъка Humbeek край малкия белгийски град Гримберген през септември, посетителите ще са задължени да слагат лепенки на камерата на телефона си. Практика, наложена първо от няколко нощни клуба в Берлин.

„Миналата година някои хора снимаха непрекъснато. А ние искаме да се наслаждават на момента и да слушат музиката“, казва организаторът на Voodoo Максим Декегел.

Според него засега публиката реагира на такива ограничения „изненадващо положително“. Само малка част от клиентите се оплакват, че няма да имат снимки, за да се похвалят на приятели. Декегел ги уверява, че за това са наели професионални фотографи.

„Това е начин да се върнем в преддигиталната ера. Трябва да се опитаме да го направим стъпка по стъпка“..

Но отказът от социални мрежи ще бъде също толкова труден и за самите организатори, отбелязва Гън Енли, преподавателка по медии и комуникация в университета на Осло. Тя се е занимавала с прочувания за ползването на телефони по време на концерти и други събития.

„Говорим за сериозно противоречие. Промоутърите искат хаштагове, клипове и колкото се може повече шум из социалните мрежи. Но едновременно с това не искат хората да снимат с телефоните си“, отбелязва тя.

Според нея за истинските фенове на музиката няма нужда от забрани. Те така или иначе са доста сдържани по отношение на устройствата и рядко ги ползват.

„През последните две години се наблюдава сериозна промяна на фестивалите в Осло. Все повече хора държат телефона си в джоба. Вече има много по-силен обществен натиск да не се робува на социалните мрежи“, казва Енли.

На проведения през май фестивал Campus в южния германски град Констанц инди-поп групата Juli прекъсна изпълнение на свой хит, за да помоли зрителите да спрат да снимат.

„Публиката винаги очаква с нетърпение тази песен. Но щом чуят първите акорди, ръцете с телефони се вдигат нагоре и цялата енергия, която ние като група получаваме, изчезва“, обяснява вокалистката Ева Бригел.

А на фестивала преди да продължи с изпълнението тя припомня, че песента е за живота и никое видео не може да се сравнява с преживяването на живо. Три месеца по-късно, казва тя, фенове продължават да й пишат, че онова, което е направила, е било „връхната точка“ на фестивала.

Според Бригел хората, които най-много се нуждаят от подобни ограничения, са тези над 40-годишна възраст.

„Онези, които идват на концертите ни с бира в едната ръка и телефон в другата, са по-възрастните. Колкото по-млади са хората, толкова по-добра е дигиталната им хигиена“, твърди певицата.

Доколко практиката „концерт без телефон“ ще се наложи все още е рано да се каже. Сигурно е обаче, че гледката на певец, изправен пред тълпа от снимащи зрители, не е най-приятната.