Германската индустрия в ерата на електромобилa: Много проблеми, малко решения
Буря от проблеми подхранва опасенията, че слоганът „произведено в Германия“ може да загуби блясъка при оттеглянето на ДВГ
Германският автомобилен сектор, отдавна признат за производител на надеждни и иновативни автомобили с двигател с вътрешно горене (ДВГ), се бори да запази своята значимост в ерата на електрификацията.
Големите местни производители като Volkswagen, Mercedes-Benz Group и BMW отправиха предупреждения за печалбите си през последните седмици, позовавайки се на икономическата слабост и забавеното търсене в Китай - най-големия автомобилен пазар в света. Тези негативни фактори не са характерни само за най-голямата европейска икономика. Но там те се допълват от призрака на историческите съкращения на работни места и възможното затваряне на заводи на Volkswagen, внезапното прекратяване на германската програма за субсидиране на електрически автомобили и неотдавнашния неуспех на Берлин да попречи на други държави от ЕС да гласуват в подкрепа на митата за китайските електрически превозни средства. Последното като че ли намеква за отслабващото влияние на Германия върху регионалната политика - немислима идея само преди няколко години.
Тази буря от проблеми, която подхрани опасенията, че слоганът „произведено в Германия“ може да загуби блясъка си в процеса на оттегляне от превозните средства с ДВГ.
„Вярвам, че етикетът за германско качество като цяло все още се запазва, но това не е достатъчно, тъй като светът на автомобилите се променя бързо“, коментира пред CNBC Рико Луман, старши икономист за сектора на транспорта и логистиката в нидерландия банка ING. „Това винаги е комбинация от продукт, качество и цена. А това качество се свързва с миналото, докато сега сме в процес на пълно обновяване на моделните гами. А клиентите така или иначе търсят нови концепции“.
По думите му въпросът е дали германските автомобилни производители ще успеят да коригират продуктовото си портфолио, да променят организацията си и да увеличат производителността си достатъчно бързо, за да запазят статута и значимостта, които имаха в продължение на десетилетия. Луман заявява, че преходът на индустрията към електрификация означава, че за германските автомобилни производители ще бъде все по-важно да увеличат мащаба на богатите на технологии доставки за електромобили, особено за батерии - като отбелязва, че това все още не е разработено в Берлин.
Ръководеното от канцлера Олаф Шолц германско правителство заяви, че обмисля начини да подкрепи Volkswagen в период на намаляване на приходите, за да не прибягва до закриване на местни заводи. Министърът на икономиката Роберт Хабек определи компанията като „централно важна“ за страната.
Лоялност към марката
Но не всички са толкова загрижени за перспективите пред германската автомобилна индустрия. Зигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), лобистка група за автомобилния сектор, посочва, че ѝ е „наистина трудно да повярва“, че този в Германия се бори да се адаптира към електрификацията.
ACEA представлява 15 големи европейски автомобилни производители, сред които Volkswagen, Mercedes-Benz Group и BMW.
„Разбира се, аз съм по-скоро за „произведено в Европа“, отколкото за „произведено във Франция“ или „произведено в Германия“, но мисля, че тези две страни имат огромни традиции в автомобилостроенето, което само по себе си е знак за компетентност“, казва де Врис. „Това е сложен и много усъвършенстван продукт, който трябва да слиза от производствените линии в големи обеми, така че трябва да се оправят много неща. Според мен не трябва да подценяваме този капацитет, както и този за иновации и овладяване на нови технологии.“
Де Врис от ACEA посочва, че макар някои да твърдят, че германските автомобилни производители имат да свършат още много работа, за да наберат скорост, те бързо наваксват.
„Те разполагат с наистина добри и, според мен, интересни технологии и продукти, които могат да предложат. Не подценявайте лоялността към марката“, добавя тя.
Някои се надяват, че автомобилното изложение в Париж тази седмица може да се окаже повратна точка за европейската автомобилна индустрия. Няколко производители се възползваха от възможността да пуснат евтини електрически автомобили в опит да стимулират търсенето и да си върнат част от пазарния дял, който сега се държи от китайските марки.
На изложението BMW представи два бюджетни електрически модела Mini, включително John Cooper Works Electric и John Cooper Works Aceman.
Забавянето на електрификацията „не е решение”
Джулия Полисканова, старши директор за превозните средства и веригите за доставки на електронна мобилност в кампанийната група Transport & Environment, от своя страна, казва, че има два отделни въпроса, които трябва да се вземат предвид при оценката на състоянието на автомобилния сектор в Германия.
„Единият е какво е по-добре за производството в Германия, а другият е какво е по-добре за германските производители, които са глобални и печелят пари навсякъде - а те невинаги са едно и също нещо“, казва тя. „Мисля, че германската индустрия и някои автомобилни производители като Volkswagen наистина имат сериозни проблеми в световен мащаб. Това, в което не вярвам, е, че всичко се дължи на европейските регулации и електрификацията. Проблемът е много по-голям от това.“
Полисканова твърди, че някои от предизвикателствата, пред които са изправени европейските автомобилни гиганти, включват засилената конкуренция от Китай, „патриотичната“ тенденция китайските потребители да избират да купуват местни превозни средства, а не такива, произведени в Европа, както и това, че общите продажби на автомобили не успяват да се върнат на нивата отпреди пандемията.
„Така че, да, масовият германски производител наистина може да пострада, но забавянето на електрификацията или на технологиите, които всички искат да купуват, не е отговорът“, добавя тя.