Умно легло, меню с възглавници. Сънят се превръща в основен фокус на хотелиерския бизнес
Към 2028 г. услугите, свързани със съня, могат достигнат оборот от 1 млрд. долара годишно
Разположен в живописна обстановка, обграден с еквалиптови дървета и носещ усещането за спокойствие, хотел Canyon Ranch Tucson в Аризона е известен като място за спа и уелнес. Предлага обаче и една различна услуга. И тя няма нищо общо с кухня, екскурзии сред природата или СПА. По-скоро е почивка, съсредоточена върху това да не правиш нищо.
Mastering Sleep Retreat се предлага от 2022 г. Тя предлага на гостите обучения за това как хранителните добавки и упражненията влияят върху почивката им. И, много важно, това включва изследване и оценка на съня им от медицински специалисти, съвети и стратегии за справяне със стреса и като цяло – пълноценно спане.
Това е един от примерите за т.нар. „сънен туризъм“ - концепция, която набира все повече популярност през последните години, пише Fast Company.
Тези идеи са радушно приети от гиганти в туристическия бизнес като хотелите Hilton и Marriot. Подобряването на съня се вписва много добре в целите на уелнес преживяванията. В световен мащаб този сектор се оценява на 640 млрд. годишно. Според проучване на изследователската агенция HTF Market Intelligence към 2028 г. услугите, свързани със съня, могат достигнат оборот от 1 млрд. долара годишно.
Веригата хотели Park Hayatt например предлагат луксозни „апартаменти за сън“ с „умни легла”, оборудвани с AI технология, която би следвало да помага за „възстановяващ сън“.
В тайландския курорт Kamalaya Koh Samui на гостите се предлагат традиционна китайски медицина и „лечение“ с кислород за по-добър сън.
Дори производителят на матраци Hästens се впусна в бизнеса и през 2021 г. отвори спа-сън хотел в Португалия. Там гостите получават изследване на съня, високотехнологични легла, богат избор на възглавници (меню), специални диети за възстановяване и обещание за отлична почивка. Медитация за сън, изследвания, специално подбрана музика и други подобни услуги се предлагат от луксозни хотели по целия свят.
„Сънят е само част от пъзела. Заедно с него вървят добрата храна, упраженията и други услуги, които се предлагат по време на престоя“, казва Чекитан Дев, преподавател специализираното училище за хотелски мениджмънт към университета „Корнел“ в Ню Йорк.
Манията по съня и опитите да бъде разбран по-добре процесът е мода. Когато Ребека Робинс, учен в Харвард, започва да се занимава с темата преди 15 години, това изобщо не е популярно. Научните ѝ ръководители са откровено скептични и се съмняват доколко е правилно решението ѝ да хвърля усилия точно в тази област. Сега тя в консултант на веригата Hilton, които се опитват да печелят с обещания за пълноценен сън или иначе казано – да намерят нов начин за приходи от краткосрочно наемане на стаите им.
„Сънят е неразделна част от уелнеса и е близко до ума тези вериги хотели да започнат да работят в тази посока“, казва Антъни Вернар, съосновател на специализираното издание за уелнес Fitt Insider.
Според Робинс огромен фактор за развитието на т.нар. сънен туризъм е Covid пандемията. Не че иначе няма достатъчно фактори, които отнемат пълноценната почивка – психично здраве, хранене, социални мрежи. Тя говори за „национален дефицит на сън“ в САЩ, където около 30% от хората не спят пълноценно.
Хотелиерите отдавна се опитват да акцентират върху спането като плюс в предлаганите от тях услуги. В края на 90-те години например веригата Westin се рекламира с „релаксиращи матраци“. И не малко хора ги избират именно заради това. Авиокомпанните пък търсят за своите служители хотели, които предлагат стаи на по-високи етажи с дебели щори и устройства за „бял шум“, който успокоява.
Това обаче е нищо в сравнение с висотите, до които са достигнали услугите в наши дни.
Процедурите и техниките, които преди години се ползваха от високоплатени спортисти, сега са масови, казва Марк Ковач, вицепрезидент на Canyon Ranch. И клиентите са готови да плащат – пет нощувки в хотел на веригата в Масачузетс например струват 8800 долара на човек.
„Ние разбираме колко е важно клиентите да се чувстват добре, а не да имат нужда от почивка след като са били на почивка“, казва Ковач. Според него все повече млади хора са готови да плащат за такъв тип ваканции.
Тази концепция се налага все повече, казва и Робинс, която от години изследва проблемите на съня в Харвард. А хотелиерите разбират, че могат да използват това, за да накарат клиентите си да се връщат отново и отново. Според пазарно проучване на JD Power от 2019 г. хората, които са спали добре, казват, че със сигурност биха се върнали в същия хотел.
Робинс прави изследване, по време на което 600-те участници оценяват цялостния си престой в хотел. Едва една трета от тях посочват, че са доволни съня си. В техните отговори тя вижда необходимост браншът да подобри услугите си. Тъй като все повече хора следят съня си с електронни устройства, тя вярва, че това неминуемо ще увеличи и разходите за подобряване на качеството му.
Според нея хотелите могат да добавят услуги като масажи след края на работния ден и да се обърне повече внимание на онези, които са отишли на почивка основно цел по-добър сън. Един от хотелите на Hilton в Хавай предлага дори ястия, които би следвало подобряват спането, процедури за преодоляване на часовата разлика и др. Този пакет е около 1000 долара на вечер или с 300 повече от обичайната резервация.
Дали всичко това помага или е просто поредният тренд в опит да се спечелят повече пари? Според Вернар и в категорията сън ще се появят доста безумни услуги, но тъй като клиентите са наясно с ползите от добрата почивка нощем, няма да спрат да плащат за такива предложения.
Робинс, а и други учени, твърдят, че когато процедурите стъпват върху научни данни, те наистина могат да помогнат. Например ясно е, че ако някой страда от инсомния, проблемът му няма да се реши с една седмица в скъп хотел. Но програма, която ликвидира лошите навици, може да презареди човек в рамките на няколко дни.
А междувременно изглежда сякаш сънният туризъм ще става все по-популярен. Вернер прогнозира масова практика хотелите да инвестират в тази насока и да обещават повече комфорт на гостите си.
„Сънят ще става повече фокус за клиента, който пътува. И шансът това да спре е нулев“, казва той.