Листнатите в Ню Йорк aкции на Boeing се понижaват с над 5% в началото на търговската сесия в САЩ в понеделник, след като Южна Корея нареди проверка на всички самолети 737-800 – моделът на машината, която се разби и запали в най-смъртоносния авиационен инцидент в страната.

Акциите на южнокорейската авиокомпания Jeju Air, по време на чийто полет се случи трагичния инцидент, достигнаха рекордно ниско ниво в понеделник, според данни на FactSet, затваряйки с 8,65% надолу.

Изпълняващият длъжността президент Чой Санг-мок нареди на Министерството на транспорта да извърши спешна проверка на безопасността на цялата система за експлоатация на авиокомпаниите в страната, докато служители в Министерството на инфраструктурата обявиха, че ще извършат „всеобхватна специална проверка на B737-800, предава CNBC.

На брифинг в понеделник представители на южнокорейските институции казаха, че пилотът на самолета е споменал „сблъсък с птици“, няколко минути след като контролната кула на летището е издала предупреждение за активност на птици.

Разследващите се надяват, че двете намерени черни кутии ще дадат повече подробности, въпреки че едната от тях е повредена при удара. Анализът може да отнеме месеци, съобщава агенция Йонхап.

Изследва се и бетонната стена, в която се е ударил самолетът, за връзката ѝ с инцидента.

Междувременно Националният съвет за безопасност на транспорта на САЩ ръководи екип от американски следователи, за да подпомогне Съвета за разследване на авиационни и железопътни произшествия на Южна Корея при разследване на катастрофата.

Само ден след инцидента местни медии съобщиха за друг самолет на Jeju Air с проблеми с шасито. Самолетът по вътрешната линия от Гимпо, западно от столицата Сеул, за остров Чеджу в южната част на Корейския полуостров е трябвало да се върне на летището малко след излитането си. Машината е била 737-800 на Boeing.

Популярният теснофюзелажен самолет 737-800 на Boeing е в експлоатация от близо три десетилетия, като разработката му предшества проблемните самолети 737 Max на американския производител, по-късна итерация на модела.

B737-800 се използва широко от южнокорейските нискотарифни превозвачи, като Jeju Air е най-големият оператор с 39 самолета. Националният превозвач Korean Air има два от тези модели.

Авиационните служби в Южна Корея ще проверяват спазването на различни разпоредби, включително оперативни записи, инспекции и поддръжка, извършени преди и след полети. Планира се преразглеждане на засилването на разпоредбите относно сблъсъци с птици, идентифицирани като потенциална причина за инцидента, особено за нови летища в процес на изграждане.

Говорител на Boeing казва пред CNBC: „Ние сме в контакт с Jeju Air относно полет 2216 и сме готови да ги подкрепим. Изказваме нашите най-дълбоки съболезнования на семействата, които са загубили близки, и нашите мисли остават с пътниците и екипажа.

Южнокорейските власти са идентифицирали 140 от 179-те загинали.