„Прескочи опашката“: Как се прави бизнес от досадно чакане
Платформи като Taskrabbit, Same Ole Line Dudes в Ню Йорк и Skip the Line във Вашингтон предлагат услугата „чакане на опашка“ пред ресторанти и други обекти, като цената е около 27 долара на час
&format=webp)
Мразовита петък вечер в Ню Йорк. След края на работната седмица хиляди хора са се устремили към ресторанти за вечеря и почивка. Изглежда сякаш нищо не може да ги спре. Единствено опашките. Тази пред известен италиански ресторант е дълга като за концерт на Тейлър Суифт, пише The Wall Street Journal.
Чакането на минусови температури не изглежда като добра идея. Решението е на няколко клика разстояние. Има няколко мобилни приложения, които предлагат наемане на човек, който да ви запази мястото до идване на ред. През това време можете да правите нещо по-приятно – например да изпиете чаша в близък бар.
Макар че опашката пред ресторанта е може би най-яркият символ на досадата от чакането, това далеч не единственото място, на което стават струпвания. Замислете се какво става при пускането на всеки нов iPhone. Или как в САЩ е почти традиция да се чака пред магазини за големи промоции. А какво ще кажете за опашка за билети за концерт? Или за посещение на популярен туристически обект.
Водени от бизнес нюх, някои хора се опитват да експлоатират тази ниша. Платформи като Taskrabbit, Same Ole Line Dudes в Ню Йорк и Skip the Line във Вашингтон предлагат услугата „чакане на опашка“. В Taskrabbit например извършващите тази услуга са описани като „професионалисти“, които помагат дори по време на Black Friday.
На практика това е резервиране, но не на маса, а на място на опашката. И процедурата по наемане на човек е опростена до крайна степен. След като се плати таксата, приложението прави директна връзка между клиент и изпълнител на съответната опашка. Последният подава сигнал, когато чакането е към края си. Така клиентът идва навреме и заема мястото си.
Може и да звучи невероятно, но тези услуги стават все по-популярни. По данни на платформата Taskrabbit за година тези поръчки са се увеличили с 10% в Ню Йорк и с 18% в национален мащаб. Професионалисти за чакане на опашка се наемат и в Лос Анджелис, Чикаго и Маями.
Има ли проблем с наемането на хора за такива дейности? От бизнес гледна точка не би следвало, след като има печалба и всички участват доброволно. Но от морална страна нещата не стоят точно така. Както посочва и WSJ, това е доста ярка демонстрация на икономическото неравенство. Но я има и другата гледна точка – че това си работа, а хората, които я вършат, получават пари.
Колко точно струва услугата?
През Taskrabbit се плащат 27 долара на час. При Same Ole Line Dudes ценообразуването е малко по-сложно – минимум 50 долара за до два часа и 27 долара за всеки следващ час. Иска се допълнителна такса при лошо време или чакане през нощта.
Естествено, наемането на такъв човек не гарантира успех. Никой не може да каже колко време ще се забави опашката пред ресторанта. И накрая може да се окаже, че хем си платил на някой да чака, хем се прибираш гладен.
Как се създава такъв бизнес?
Пред Business Insider разказва Дженифър Гоф, основателка на Skip The Line. През юни 2017 г. тя се завръща във Вашингтон след дълго пътуване. На 36 години е и дотогава е работила като брокер на недвижими имоти. Опитва се да смени професията и търси нова работа, но към онзи момент е безработна.
Гоф разказва, че един ден излязла на разходка и попаднала на т.нар. pop-up бар - временен търговски обект, който работи само няколко дни и обикновено е свързан с популярна стока или услуга. В случая този бар е с престола от Game of Thrones - по онова време може би най-гледаният сериал в света. Около мястото се тълпят хора, за да си направят снимка с трона.
Гоф започва да обикаля наоколо в търсене на клиенти и предлага на хората да чака вместо тях срещу заплащане.
„Никой не се съгласяваше и бях напът да се откажа. След три часа опити все пак бях наета, а след това се връщах на тази опашка колкото можех по-често“, разказва тя.
Хората, които я наемат, започват да оставят контактите ѝ интернет платформа и така полека клиентите се увеличават. Само два месеца по-късно Гоф вече е професионалист по чакането на опашка и регистрира фирмата си Skip The Line. Пет години след това тя има десет служители, ветерани в професията.
Едно от големите предимства да имаш такъв бизнес във Вашингтон, разказва тя, е, че там е Върховният съд на САЩ. Пред сградата винаги има опашка от чакащи, защото много хора искат да присъстват на някое дело. Институцията обаче има строга политика за посетителите и не пуска повече от 50 души публика в залата. Това е идеално за хора като Гоф. Тя разказва, че е имало случаи да чакат пред съда по три или четири дни, за да пазят нечий ред.
„Аз прекарвам по опашки между 8 и 20 часа седмично. Когато започнах, имах време и за други неща, но след това поръчките станаха толкова много, че сега работя само това“, разказва Гоф.
И допълва, че не инвестира много в реклама, защото коментарите от клиенти онлайн са достатъчни. За час чакане нейната фирма взима по 25 долара. Таксата за ред пред Върховния съд обаче е по-висока – 40 долара.
По време на Covid пандемията този бизнес понася сериозен удар, защото ресторанти, институции, туристически обекти, изобщо почти всяко място, където се събират хора, е затворено. Но не фалират и днес продължават да работят.