Надпреварата за Оскарите сериозно се променя от следващата година. Американската филмова академия обявява редица нови правила, които влизат в сила за следващата церемония на 15 март 2026 г., пише Euronews.

Сред акцентите са задължителното гледане на номинираните филми от страна на гласуващите, нови насоки относно използването на изкуствен интелект, специален подход към чуждестранни творци и официален старт на новата категория за кастинг.

Ако гласуваш, ще трябва да гледаш всичко

От 2026 г. всички членове на Академията, които искат да гласуват във финалния кръг, ще трябва да изгледат всички номинирани заглавия в съответната категория. Досега това беше само препоръка, но вече е правило.

„Членовете на Академията трябва да гледат всички номинирани филми във всяка категория, за да бъдат допуснати до гласуване в последния етап“, се казва в официалното съобщение.

Решението звучи абсолютно логично и буди въпроси защо не е било прието по-рано. Засега обаче не е ясно как точно Академията ще следи за изпълнението на това ново изискване.

Използването на AI в продукциите също се променя

Темата за изкуствения интелект остава важна и във филмовата индустрия. Академията уточнява, че използването на генеративен AI и други подобни инструменти при създаването на даден филм нито повишава, нито намалява шансовете за номинация.

Дискусиите по темата се разгорещяват още повече покрай тазгодишния победител за най-добър актьор – Ейдриън Броуди, и филма The Brutalist, чийто монтажист признава, че изкуствен интелект е бил използван за подобряване на унгарския диалог на актьорите.

Нови правила за международната категория

В новите правила за категорията „Най-добър международен филм“ вече ще бъде позволено режисьори със статут на бежанци или лица с предоставено убежище да бъдат представяни от страна, различна от родната им.

Това отваря вратата за творци, принудени да напуснат родината си, които все пак са открили нов дом и платформа за изразяване в чужбина.

Регламентът гласи: „Страната, която подава филма, трябва да потвърди, че творческият контрол върху продукцията е бил основно в ръцете на граждани, постоянно пребиваващи лица или лица със статут на бежанци в подаващата държава.“

От известно време критици настояват за подобна реформа, тъй като досега процесът за международна номинация е изцяло в ръцете на държавите, а не в тези на Академията.

Това значително ограничава възможностите пред творци, които работят в репресивни режими и нямат достъп до официални селекционни комисии.

Пример за това е иранският режисьор Мохамад Расулоф, който през миналата година бяга от Иран, за да избегне присъда от осем години и бичуване, и така успява да завърши филма си The Seed of the Sacred Fig – обявен от Euronews Culture за най-добър филм на 2024 г.

Германия, където Расулоф се установява, номинира филма за Оскар в международната категория.

„Германия решава да избере филма за свой представител в надпреварата и мисля, че това е нещо страхотно“, споделя самият Расулоф пред Euronews.

„От една страна, това показва, че културата застава над политиката. От друга – хвърля светлина в тъмнината и вдъхновява режисьори, които работят при репресивни условия, като им напомня, че техните истории могат да бъдат разказани и чути.“

Какво обаче няма да се промени?

Новото правило не променя условията за режисьори, които все още живеят в страните си и разчитат на одобрението на националните комисии. Така например, филмът на иранския режисьор Джафар Панахи, близък приятел на Расулоф, няма как да бъде официално подаден, въпреки че ще участва в конкурсната програма на тазгодишния фестивал в Кан.

И още: напредък за кастинг директорите и каскадьорите

Академията продължава да разширява спектъра на признатите вече кинопрофесии. Чрез нови правила се въвежда официална процедура за категория „Постижение в кастинга“, която включва кратка селекция от 10 филма, специални прожекции и Q&A с номинираните.

Това изглежда като крачка към по-голямо признание за незаменимата роля на кастинг директорите във формирането на всяка една филмова продукция.

По-рано тази година беше обявено и създаването на нова категория за постижения в каскадьорското изкуство, която ще дебютира на церемонията през 2028 г.