През 2006 година инвестициите в търговска недвижима собственост в Турция са се повишили три пъти на годишна база и са достигнали 770 млн. евро, по данни на имотната агенция Jones Lang LaSalle.

Основната част от инвестициите са реализирани от продажбата на търговския център Cevahir, както и някои други големи транзакции.

Очаква се и през следващите няколко години големите сделки в сектора да предопределят развитието на отрасъла.

Подобно на страните от Централна и Източна Европа преди десет години, когато основната част от тях преговаряха за присъединяване към ЕС, пазарът на недвижими имоти в страната регистрира бум през последните години.

За изминалата година общите инвестиции в сектора на недвижимите имоти в Турция са възлезли сумарно на 2.8 млрд. долара.

В страната вече започва да се усеща намаляване на реализираната доходност от инвестициите в търговски недвижими имоти, на фона на засилващата се конкуренция в сектора и засиления инвестиционен интерес към него.

Доходността от инвестиции в търговски площи се е понижила до 7% към края на миналата година, като се очаква да продължи да се понижава през първото полугодие на новата година.

За сравнение, доходността на подобни инвестиции в България е в размер на 7.5%, а в Словакия 6%.

Прогнози на имотната агенция сочат, че до 2009 година Турция ще бъде една от водещите страни в Европа по инвестиции в търговски недвижими имоти.

Значително развитие се очаква да отбележат инвестициите в търговски центрове в страната, като тя доста изостава по предлагане на такива от останалите европейски държави. Над 60 нови големи търговски центъра се очаква да бъдат завършени до края на 2008 година, което поставя Турция на второ място след Русия по брой на подобни обекти в процес на изграждане.

По-голямата част от настоящите търговски центрове досега са били изграждани от турски строителни компании, но към момента тези в процес на изграждане от чуждестранни инвеститори превишават по обем тези на местните предприемачи.

Най-високи остават наемите на оживените търговски улици в столицата на страната - Истанбул, като средния наем там варира от 20-25 евро за квадратен метър за малки помещения в стари търговски центрове до 40-45 евро на квадратен метър за най-централните части.

Ръстът на продажбите на дребно в страната се насърчава от младото и растящото население, като над 30% от него е от хора под 20 години, а 70% е съставено от хора под 35, на фона на под 50% по този показател за западноевропейските страни.