Първо добрата новина – трите най-големи производители на коли в Детройт продължават да скъсяват дистанцията с японските производители по необходимо време за производство на автомобил. Лошата новина е, че по приходи тези компании са далеч зад чуждестранните си конкуренти.

Това се казва в годишния доклад на Harbour Consulting, който измерва продуктивността на фабриките и необходимите часове труд за производството на една кола.

Според доклада най-продуктивни са фабриките на Toyota Motor's, където са необходими 29.9 часа за производството на едно возило, включително и за труда по мотора и трансмисиите. Следват Nissan с 30 часа и Honda Motor с 31.6 часа.

В заводите на General Motors една кола се произвежда за 32.4 часа. На работниците на Chrysler са необходими 33 часа, докато на Ford Motor са нужни повече от 35 часа на кола.

Продуктивността на Toyota спадна с 1.8, а на Нисан с 5.3% докато при останалите производители тя се увеличава – при Chrysler с 2.4%, при GM с 2.5%, а при Honda с 2.7%. Дори Форд отбеляза подобрение с 1.9%.

Въпреки че американските производители са почти толкова продуктивни, колкото и японските, разликата в печалбите им е огромна. Според тях това, което им пречи са разходите по здравноосигурителни вноски, прекалено големият брой на работници и строгите изисквания за работния процес.

Според Harbour Consulting в северна Америка загубите на компаниите са както следва: GM губи 1,346 долара на кола, Chrysler губи 1,072 на кола, а Форд отбелязва рекордната загуба от 5,234 долара на кола .

Изплащането на здравноосигурителни вноски на пенсионирани служители остава голяма тежест за компанията – то води до загуба на около 1,500 долара на кола.

Има и друг сериозен проблем – компаниите просто не продават достатъчно, колкото за да работят заводите им на пълен капацитет.

GM и Хонда използват 93% от капацитета си. Chrysler използва едва 88%, а Форд 77%. В същото време Toyota работи със 103%, което значи, че дори изплаща допълнителни възнаграждение на работниците си за допълнителни часове работа.

От японските производители само Нисан не работи на пълен капацитет. След резкия спад в продажбите миналата година, заводите на компанията работят едва на 77%.

Друг проблем е това, че американските фирми поддържат по-ниски цени на колите си. Например една кола на GM струва средно 21,000 долара, докато кола на Toyota се продава за средно 23,000 долара.

Освен това в заводите си в Америка японските производители плащат по-малко пари на работници, чиито задължения не са пряко свързани с производството на колите, а се занимават с подръжка например.

Съществува опасността на компаниите в Детройт да се наложи да освободят още служители и да затворят някои от фабриките си.