200 милиона евро повече от планираното ще излезе построяването на автомагистрала “Струма” заради изграждането на тунел през Кресненското дефиле. Това съобщи изпълнителният директор на фонд “Републиканска пътна инфраструктура” Веселин Георгиев.

По първоначални оценки магистралата от село Долна Диканя до ГКПП Кулата трябваше да бъде изградена за 600 милиона евро, съобщава днес в. Монитор. След много обсъждани варианти за строителството на “Струма” чрез заеми и концесии, правителството се спря на отдавна уговореното с Европейския съюз ­ магистралата да се строи с пари от Кохезионния фонд на Общността.

Новината за оскъпяването на строителството с 33% идва след като на 4 януари Висшия експертен екологичен съвет даде зелена светлина на доклада за оценката за въздействието върху околната среда на магистрала “Струма”. Одобрен беше вариантът на трасе, който предвижда изграждането на тунел през Кресненското дефиле с цел опазване на дефилето като защитена зона.

Аутобанът е с дължина 156 км, като до момента от него е построена само 18 ­ километровата отсечка Даскалово ­ Долна Диканя. Трасето на магистралата минава по сега съществуващия главен републикански път Е 79, тя е част от общоевропейския транспортен коридор номер IV. Останалите за дострояване 138 км са разделени на 4 отсечки. Очаква се най-напред да започне със строителството на двата крайни участъка ­ Долна Диканя ­ Дупница и Кресна ­ Кулата.

Процедурите по избор на изпълнител ще стартират в началото на април и се очаква да приключат до края на тази година. Проектите за двете отсечки, които първи ще се изградят, вече са готови, съобщи пътният шеф Веселин Георгиев. Изготвянето им беше възложено “по право” на две фирми ­ “Ню ит инженеринг” и “Пътпроект”.

Освен строителството на “Струма” през 2008 г. ще се даде старт на изграждането и на всички останали магистрали у нас, без “Черно море”, съобщи строителният министър Асен Гагузов. Най-скоро ­ до края на януари ще бъде открита процедурата за избор на изпълнител на отсечката Оризово ­ Харманли от магистрала “Марица”.