FT: Големи строителни проекти поставят под изпитание старата инфраструктура на България
Със задълбочаването на проблемите на ипотечното кредитиране в глобален мащаб, в България, и по-специално при ваканционните имоти по Черноморието, британците и ирландците, които доскоро бяха най-щедрите купувачи, вече са изместени от богати руснаци и румънци, пише “Finanacial times”.
По данни на брокерите на недвижими имоти в курортните градчета по Черноморието, поради силно намалено търсене на едностайни апартаменти и студия, цените са спаднали с между 8 и 12% за последните шест месеца. В момента те варират между 800 евро и 1 200 евро за кв. м, в зависимост от близостта до плажа.
Печалбата от наеми е спаднала с 2-3% поради не особено силния сезон това лято и пренасищането на пазара.
Препродаването засега не е особено развита дейност. Според експерти, цитирани от “Finanacial times”, покупка на имот по Черноморието трябва да бъде разглеждана като средносрочна инвестиция, като продавачите не трябва да се надяват на кой знае каква голяма печалба.
Оптимизмът обаче се запазва, подкрепен от интереса на руснаци, поляци и румънци, както и от все повече мащабни проекти в незастроените зони. Цената на земята в така наречените вилни зони на черноморските градове (в радиус от 10 км около града) расте непрекъснато.
Поне 40% от преките чуждестранни инвестиции в страната мината година (общо 5 млрд долара) са били предназначени за покупка на недвижими имоти или земя. По прогнози на анализаторите икономиката на България ще отбележи ръст от около 5% през тази и следващата година.
Според Венета Кръстева, организатор на BALREC, бъдещето е на по-луксозните проекти.
От сега нататък чуждите фирми ще инвестират предимно в по-сериозни и по-качествени проекти, като този на английския архитект Норман Фишър, който проектира “еко села” на север от Бяла. Петте села могат да приютят 15 000 души и ще бъдат построени на хълмове над морето.
Скоростта на развитие на новите проекти поставя под изпитание старата инфраструктура на градовете. В момента Фрапорт работи по модернизирането на летищата във Варна и Бургас под концесия. Полетите до двете летища са се увеличили няколко пъти, особено след навлизането на нискобюджетни превозвачи от Великобритания, Германия и Полша.
От силни подобрения се нуждае и магистралата Варна - София, както и крайбрежната пътна мрежа. Работата по тези проекти обаче изостава от график заради по-бавното усвояване на средствата от европейските фондове.
Местните власти в много курорти се бавят с изграждането на пътища, пречиствателни станции и друга инфраструктура, необходима при сегашния им темп на разрастване.
В същото време природозащитни организации непрекъснато предупреждават, че се строи прекалено бързо и се застрашават екологично защитени зони.
Неинформирани инвеститори от Великобритания, Белгия и Индия са закупили терени в парк Странджа, южно от Бургас, където строителството застрашава околната среда, пише “Finanacial times”. В момента бъдещето на техните проекти е несигурно. Изданието споменава и скандалите около местността Иракли.
Йорданка Динева, координатор на Българската фондация за биодиверсификация, предупреди, че непрекъснато се продават земи в защитени зони, но природозащитниците ще търсят съдействието на ЕК при подобни нарушения. Тя призова купувачите да проучват по-подробно терените, които имат намерение да купят с цел строителство.