За комисионните, таксите и рекламата
Вчера в анализ на Profit.bg стана ясно, че BG40 е загубил над 50% от стойността си от октомври насам. Спадът се превърна в паника, като загуби претърпяха всички – индивидуални инвеститори, фондове, банки, инвестирали на борса, пенсионни дружества, чуждестранни инвеститори и др.
В тези несигурни времена можем да се замислим как да повишим интереса към борсата. След препоръка в няколко статии и анализи, вчера Виктор Папазов обяви, че може би ще последва понижение на комисионните - след въвеждане на Xetra.
Небивал интерес през последните месеци предизвикаха и организираните четири регионални кръгли маси. Първоначално обещанието оттам бе за шест броя подобни инициативи, но и това е нещо. Все пак имаме успеваемост от близо 67%.
От борсата съобщиха, че през следващите години акцентът ще се измести към анализи на слабо представените сектори на икономиката и евентуалното привличане на емитенти оттам. Хубавото тук е, че ще се привлече част от каймака на икономиката, защото ежедневно на борсата се търгуват не повече от 100-120 дружества.
В отчета за дейността на институцията се посочва, че се предвижда и рекламиране на дейността, но не става ясно какъв процент от печалбата е заделена за това.
През последните месеци управляващите дружества, фондовете и посредниците замлъкнаха. Няма анализи или инициативи, като например „без входна такса при покупка”, пресконференциите са все по-нарядко, а интервюта, че дори и видео, се вземат след месеци убеждения.
Едни от основните инвеститори на пазара, а именно пенсионните дружества, също претърпяха загуби. Помощ от тях може да дойде при положение, че се увеличи процентът на инвестиции в акции от 20 на 30 или 40%, на мнение е известен портфолио мениджър.
В заключение можем да кажем, че ще е много добре за пазара всички участници да работим за неговото развитие, за да се увеличат компаниите и инвеститорите, а името Българска фондова борса да се знае дори от всяко хлапе.