Как се отразява поскъпването на горивата на междуградския транспорт
Поскъпването на бензина и дизела безспорно оказват своето неблагоприятно въздействие върху фирмите, чийто основен разход са тези суровини Тук се включват транспортните и превозвачески фирми.
Така фирмите, осъществяващи превоз на стоки и хора, залагат повишението в цените на горивата в разходите си, което води до повишение в цените на услугите им.
Особено осезателно и донякъде напълно логично е поскъпването на цените на билетите в междуградския транспорт. Повишение има при почти всички автобусни линии, свързващи градовете в страната ни.
Ръстът в цените на билетите по водещи дестинации варира в границите между 30 и 70%.
Сред най-поскъпналите дестинации с близо 70% повишение се отличава Русе-София. По дестинацията за последната една година цените на билетите са поскъпнали от 14 на 24 лева.
С близо 55% са се повишили цените на билетите по дестинацията Русе-Видин от 13 на 20 лева в посока.
По дестинацията София-Варна цените на билетите за автобусите са се повишили от 22 на 30, или с 36%.
Като цяло най-слабо повишение бележат цените на билетите за автобуси между по-близките дестинации. Така например цените на билетите София-Пловдив са се повишили с едва 30% от 10 на 13 лева.
Тук повишението е дори по-малко от това на цената на дизела, която се е повишила с 38%. Трябва да вземем предвид, че цената на петрола е поскъпнала близо два пъти за последните 12 месеца на годината.
Повишението на билетите по различните дестинации е различно и това е напълно нормално. По някои линии, където маржина на печалбата за превозвача е бил над средния, е допустимо част от повишението в цената на горивото да се приеме от фирмата, за да се неутрализира отлива на пътници.
От друга страна по някои линии с по-малък пътникопоток, които са били на границата на издръжката, поскъпването на цената на дизела е довело до ръст в цената на билетите с изпреварващ темп или до закриване на такива линии.
Особено неприятна е ситуацията за пътуващите по международни линии, където повишението на цената на дизела е трудно да не се пренася върху автобусния билет. Тук обаче се среща все по-силната конкуренция от страна на нискобюджетните авиолинии, които летят вече все по-често и по все повече дестинации.