Спадът на световните борси е довел до това, че 2 267 компании по целия свят предлагат на инвеститорите печалбата „безплатно". Тази цифра е с осем пъти по-висока, в сравнение с края на последния „мечи пазар", след който акциите поскъпнаха със 115% през последвалата година, пише Bloomberg.

Компании, като Bank of New York Mellon Corp, Danieli SpA в Италия и базираната в Сеул Namyang Dairy Products Co, притежават повече кеш от стойността на техните акции и задължения.

Това стана факт, след като световната финансова криза отми близо 32 трлн. пазарна капитализация от международните фондови пазари.

Компаниите от индекса MSCI World Index се търгуват средно по 1.17 долара за долар нетни активи, или най-ниското подобно съотношение от 1995 г. насам. 39% от тях се търгуват на нива под счетоводната си стойност, според данни на Bloomberg.

Богатите на кеш компании позволяват на инвеститорите да не плащат за бъдещи печалби и дават възможности на тези, опасяващи се от дефлация. Постулатът "Cash is king" не важи в случая за инвеститорите, а за компаниите.

Щатската финансова институция BNY Mellon е една от 49-те компании с пазарна капитализация над 1 млрд. долара, която държи повече налични средства от пазарната си капитализация и задълженията си, показва изследването.

Пазарните капитализации на компаниите по света отбелязаха значителни понижения, след като финансовата криза донесе на институциите от сектора загуба от близо 1 трлн. долара. Това води до почти едновременно затруднение на фирмите не само в САЩ, но и в Европа и Азия.

Понижението с 40% на широкия индекс Standard & Poor's 500 от началото на годината е най-голямото от 1931 г. насам, докато световният MSCI World Index се е понижил с 45%, или с най-много от 1970 г. насам.

В САЩ потребителските цени регистрираха спад от 1% през октомври, или най-голямото им понижение от началото на статистиката през 1947 г., което постави на дневен ред притесненията за дефлация.

През следващата година потребителските цени могат да регистрират най-голямото си забавяне от 1983 г. насам, което е заплаха за печалбите на компаниите.